Motto:
“ Everything
rises or falls on leadership!”
PROIECTUL
TIMIŞOARA
EXPUNERE
DE MOTIVE
Modificarea
şi completarea actualului Statut al SCMD este impusă de evoluţia vieţii
social-economice şi politice româneşti şi de adaptarea sa la dispoziţiile legale
actuale care reglementează activitatea sindicală.
Proiectul
de statut pe care vi-l supune atenţiei Filiala 1 Timişoara a SCMD a fost
elaborat sub coordonarea Col.(rt) justiţie militară Ioan Oros, pe baza
propunerilor şi a sugestiilor primite de la membrii SCMD din Zona de Vest,
precum şi în urma concluziilor şi a „lecţiilor învăţate” pe timpul activităţii
şi a succeselor dar şi a nerealizărilor organizaţiei în anii care s-au scurs de
la înfiinţarea acesteia.
Proiectul
statutului a fost reconsiderat din punct de vedere structural şi al
conţinutului prevederilor sale, menţinându-se în acelaşi timp fundamentul şi
principiile vechiului statut.
Apreciem
că noul statut al SCMD trebuie să aducă organizaţia la nivelul cerinţelor
membrilor săi, dar şi al aşteptărilor tuturor militarilor români, care văd în
sindicat singurul opozant real la abuzurile pe care le practică o clasă
politică ce nu înţelege locul şi rostul instituţiei militare într-un stat
modern, inconştientă în faţa pericolelor la care poate fi supusă oricând
naţiunea .
În eleborarea
prezentului proiect de statut s-au avut în vedere următoarele aspecte:
-
SCMD funcţionează conform prevederilor Legii 62/2011,
deoarece Legea 54/2003 a fost abrogată(Capitolul
I);
-
Se impune eliminarea unor prevederi care nu au nicio
legătură cu activitatea sindicală, ci mai degrabă o imixtiune în viaţa
cotidiană a militarilor din serviciu activ, întrucât SCMD îşi desfăşoară
întreaga activitate conform legislaţiei care reglementează viaţa societăţii
civile din România, bazată pe
principiile de drept democratice; prin urmare orice trimitere la
prevederi ale regulamentelor militare, la disciplina şi ierarhia militară,
precum şi la alte aspecte caracteristice serviciului militar activ nu îşi au rostul. Desigur, rămân valabile
noţiunile de corectitudine şi de onoare sub care ne-am desfăşurat activitatea
pe timpul cât am activat în Armată, dar
acestea ţin de sfera morală a fiecăruia dintre noi, neputând face obiectul unei
reglementări statutare. În acelaşi timp, am pornit de la considerentul că
apartenenţa la sindicat este benevolă,
iar posibilităţile de constrângere sau de cointeresare ale acestuia sunt extrem
de reduse. În această situaţie, am apreciat că o structură responsabilă cu aspectele
disciplinare nu îşi are rostul, noi propunând o Comisie Naţională de Etică ,
care are menirea să apere interesele tuturor membrilor de sindicat în raport cu
celelalte elemente ale societăţii civile, şi numai după ce o cercetare
prealabilă a analizat veridicitatea aspectelor disciplinare(Art. 18/ E/ E1, Art. 23);
-
Viaţa practică a demonstrat că este absolut necesar să
se reconsidere competenţele atât pe orizontală cât şi pe verticală ale
structurilor organizatorice, şi de aceea am apreciat că se impune creşterea
autonomiei filialelor locale prin sporirea competenţelor Birourilor Operative
ale filialelor (Art. 32, Art. 33);
-
Deoarece cheltuielile ocazionate de organizarea
Consiliului Naţional al Reprezentanţilor sunt mari, iar problemele discutate ,
cel puţin până acum, au fost aproape mereu aceleaşi, considerăm că aceste
întruniri trebuie organizate, în condiţii ordinare, o dată la 4 ani ( Art. 20(2));
-
Pentru creşterea reprezentativităţii CNR, propunem ca
la întruniri să participe , în afara preşedinţilor de filiale şi a celorlalţi
membri de drept, şi un număr de reprezentanţi din fiecare filială (Art. 18/A4);
-
În condiţiile în care CNR se întruneşte din 4 în 4 ani,
propunem atribuţii sporite pentru Comitetul Director, în care să fie incluşi şi
alţi membri de sindicat în afara componenţilor de drept (Art. 18/B6, Art. 21(5));
-
Pentru rezolvarea problemelor operative ale SCMD, dar
şi pentru transparenţa deciziilor şi democratizarea adoptării acestora,
apreciem că Biroul Operativ Central al SCMD trebuie să aibă o componenţă
lărgită, care să includă şi membri ai filialelor din Bucureşti, atât din motive
de asigurare a cadrului democratic cât şi pentru posibilitatea geografică ,
practică, a acestora de a participa la şedinţe (Art. 18/C8);
-
Deoarece
convocarea CNR este o acţiune ce implică dificultăţi organizatorice, materiale
şi financiare, în vederea creşterii operativităţii luării deciziilor la nivel
de sindicat în probleme urgente şi de importanţă deosebită, dar şi pentru a
dezvolta şi întări caracterul democratic al organizaţiei, am propus înfiinţarea
Consultării Generale a Filialelor (Art.
20(3)/c, Art, 21(5)/k, Art. 22(4)f,
Art. 33/l, Art. 60(1),Capitolul XI).
-
La întocmirea prezentului proiect am plecat şi de la
considerentul că modificarea Statutului SCMD este imperios necesară
pentru a împiedica transformarea organizaţiei sindicale într-o rampă
de lansare la nivel politic al celor care acced la conducerea acesteia, în detrimentul
intereselor organizaţiei (Art. 13/f).
-
Am apreciat că toţi membrii de sindicat au aceleaşi
drepturi şi îndatoriri, fără privilegii şi imunităţi (Capitolul
III -Art. 8/ Art. 9, Capitolul IV/Art. 12/Art. 13);
-
Am încercat reglementarea sancţiunilor care se pot
aplica membrilor de sindicat, indiferent de poziţia în ierahia organizaţiei (Capitolul VI- Secţiunea a III-a/Art. 20,
Capitolul X- Secţiunea a II-a);
-
Deoarece alegerea conducerii SCMD este o acţiune de
importanţă majoră, am propus o procedură
de urmat (Capitolul VII).
-
Alte reglementări vor face obiectul viitorului
Regulament de Organizare şi Funcţionare, a cărui redactare se va face de către
Comitetul Director, pe baza statutului aprobat la CNR (Art. 21(5)/g).
Departe de a aprecia acest
proiect ca o formă finală sau optimă pentru SCMD, deschişi la dialog, îl
supunem atenţiei tuturor celor care manifestă preocupare pentru bunăstarea
categoriei socio-profesionale a militarilor, astfel ca prin sugestii,
completări sau simplificări să oferim noii conduceri ce va fi desemnată la
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
din toamna acestui an un instrument viabil, eficient în activitatea pe care va
urma să o desfăşoare pe durata mandatului.
Pentru aceasta este nevoie ca militarii în rezervă/retragere să ia
cunoştinţă de acest proiect în număr cât mai mare, să-l analizeze şi să propună
soluţii pertinente , iar în final să-l susţină prin reprezentanţii lor la CNR
2014.
Preşedintele Filialei 1 Timişoara a SCMD
Vicepreşedinte coordonator pentru Zona de
Vest
Col(r)
Radu AROMÂNESEI
STATUTUL
SINDICATULUI CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
-
proiect varianta 1 -
CAPITOLUL I – DISPOZIŢII GENERALE
Art.1.(1). Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD) este
organizaţia sindicală cu personalitate juridică şi de utilitate publică,
constituită în temeiul dispoziţiilor legale în vigoare care reglementează activitatea
sindicală, a sentinţei judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti nr. 83 din
11.08.2009, şi care reuneşte pe baza liberului consimţământ cadre militare în
rezervă sau în retragere din Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi
Siguranţă Naţională disponibilizate, precum şi alte cadre militare în rezervă
sau în retragere care aderă la statut, la scopul şi obiectivele sindicatului.
(2). Denumirea
organizaţiei este „Sindicatul Cadrelor Militare Dsponibilizate” (SCMD) şi are
sediul central în Bucureşti, str. Bogota nr. 6, Sectorul 1
(3). Deviza SCMD este „ HONOR ET PATRIA! VAE
VICTIS!”
Art. 2. SCMD este o organizaţie sindicală
independentă, apolitică, nonprofit.
Art. 3.(1). SCMD este independent faţă de toate organele şi
organizaţiile de stat şi politice, indiferent de nivelul de organizare.
(2). SCMD se poate afilia la orice
federaţie sau confederaţie sindicală din ţară sau din străinătate, în
condiţiile Legii 62/2011 şi a statutului său.
Art. 4. Principiile fundamentale ale organizării şi funcţionării
SCMD sunt: respectul legii, solidaritatea şi unitatea de acţiune, democraţia,
exprimarea liberă şi neîngrădită şi respectul opiniilor.
CAPITOLUL II – SCOPUL, OBIECTIVELE ŞI
MIJLOACELE DE ACŢIUNE
Art. 5. Scopul SCMD îl constituie reprezentarea şi apărarea
drepturilor şi intereselor membrilor săi prevăzute de legislaţia internă şi
internaţională, în pactele şi tratatele la care România este parte, în raport
cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
Serviciului Român de Informaţii, în faţa instanţelor judecătoreşti la toate
nivelele, precum şi în raport cu celelalte autorităţi şi instituţii ale
administraţiei publice centrale şi locale, cu organizaţii similare din ţară şi
din străinătate.
Art. 6. Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate are
următoarele obiective principale:
(1).
Realizarea unităţii de acţiune şi solidarităţii membrilor săi pentru punerea în
valoare şi apărarea drepturilor, libertăţilor, intereselor legale şi legitime
ale tuturor cadrelor militare în rezervă sau în retragere.
(2).
Acţionarea prin toate mijloacele legale pentru îmbunătăţirea protecţiei sociale
a cadrelor militare în rezervă sau în retragere, a membrilor de familie şi ai
urmaşilor acestora, pentru respectarea, promovarea şi apărarea drepturilor şi
intereselor lor sociale, economice şi civile.
(3).
Asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale cadrelor militare
disponibilizate, în rezervă sau în retragere:
-
dreptul la muncă şi la veniturile ce li se cuvin pentru munca prestată, conform
prevederilor Constituţiei şi ale Codului
Muncii, fără nicio îngrădire, până la vârsta standard de pensionare prevăzută
de dispoziţiile legale în vigoare;
- respectarea prevederilor legale privind
asistenţa medicală;
(4).
Susţinerea de negocieri cu reprezentanţii Guvernului, Administraţiei
Prezidenţiale, Parlamentului României, ai sindicatelor de resort şi comisiilor
parlamentare de specialitate, pentru respectarea drepturilor legale cuvenite şi
pentru soluţionarea oricăror revendicări şi probleme care intră în competenţa
acestora.
(5).
Restabilirea drepturilor legale ale membrilor în toate cazurile în care se
constată că acestea au fost încălcate prin abuzuri, acte ilegale, imorale sau
netemeinice.
(6).
Acordarea de asistenţă juridică membrilor de sindicat în cauze care îi vizează.
(7).
Conlucrarea cu toate organizaţiile şi organismele interne şi internaţionale,
care luptă în spiritul democraţiei pentru îndeplinirea aspiraţiilor de
libertate şi dreptate socială ale tuturor categoriilor sociale.
(8).
Conlucrarea nemijlocită cu ministerele de resort (MApN, MAI, SRI) pentru
aplicarea prevederilor legale referitoare la cadrele militare în rezervă sau în
retragere, în vederea perfecţionării permanente a acestor prevederi în scopul
îmbunătăţirii standardului de viaţă al pensionarilor militari, ai membrilor de
familie şi ai urmaşilor acestora.
(9).
Constituirea de fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor săi.
(10).
Adresarea către autorităţile publice competente, conform Art. 73 din
Constituţia României, a propunerilor de legiferare în domeniul de interes al sindicatului.
(11).
Urmărirea respectării Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi a
celorlalte norme în domeniu.
(12).
Alte obiective legale stabilite prin rezoluţii sau hotărâri ale organelor
proprii de conducere.
Art. 7. Pentru înfăptuirea obiectivelor sale, SCMD va acţiona prin
următoarele mijloace specifice luptei sindicale:
(1).
Negocierea, medierea, concilierea;
(2).
Interpelarea Guvernului României, a ministerelor de resort, purtarea de
tratative cu acestea în cazul în care hotărârile adoptate contravin sau
afectează negativ drepturile legale sau statutare ale membrilor de sindicat;
(3).
Petiţia, protestul, demonstraţia;
(4).
Sesizarea organelor de procuratură şi justiţie cu privire la activităţile
persoanelor juridice sau fizice în cazul de încălcare a drepturilor membrilor
de sindicat;
(5).
Colaborarea cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale în
vederea demascării şi combaterii abuzurilor, corupţiei şi încălcării
drepturilor omului în cazul membrilor de sindicat;
(6).
Organizarea de dezbateri în mass-media pe probleme specifice.
CAPITOLUL III – MEMBRII SINDICATULUI
Art. 8. SCMD este constituit din membri şi membri de onoare.
(1).
Pot fi membri ai sindicatului cadrele militare disponibilizate, în rezervă sau
în retragere din Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă
Naţională , alte cadre militare în rezervă sau în retragere, precum şi membri
de familie (soţ, soţie, fii şi fiice majori), urmaşi ai militarilor decedaţi,
în condiţiile în care aderă la statutul, la scopurile şi la obiectivele
sindicatului.
(2).
Calitatea de membru al sindicatului este atestată prin legitimaţia tip
eliberată de filiale, cu semnătura preşedintelui filialei şi ştampila acesteia.
(3).
Membrii de onoare sunt membrii fondatori ai SCMD şi alţi membri care s-au
remarcat în îndeplinirea scopului şi obiectivelor sindicatului.
(4).
Calitatea de membru de onoare poate fi acordată unor personalităţi ai vieţii
social-economice din ţară sau din străinătate, care şi-au adus o contribuţie
importantă la realizarea scopului şi obiectivelor sindicatului.
(5).
Calitatea de membru de onoare se acordă de Comitetul Director al SCMD, împreună
cu Diploma şi carnetul de atestare, ca semn al înaltei aprecieri a activităţii
desfăşurate.
(6).
Calitatea de membru/membru de onoare este inalienabilă.
(7).
Fiecare membru are dreptul la un singur vot, indiferent de contribuţia sa la
patrimoniul sindicatului.
(8).
Votul se poate delega prin mandat special unui alt membru al sindicatului.
(9).
Retragerea din sindicat nu presupune restituiri de drepturi asupra
patrimoniului sindicatului.
Art. 9.(1). Membri fondatori sunt acele persoane care au format
grupul de iniţiativă pentru înfiinţarea SCMD.
(2).
Membrii fondatori sunt de drept membri de onoare ai SCMD.
Art. 10. Poate deveni membru al SCMD orice cadru militar în rezervă
sau în retragere precum şi membrii de familie ai acestuia (soţ-soţie, copiii
majori) sau urmaşii săi (soţ-soţie, copiii majori) care:
a). reunosc statutul sindicatului;
b). plătesc la timp cotizaţia de membru.
Art. 11.(1). Dobândirea
calităţii de membru SCMD se face pe baza adeziunii (cererii) tip, completată
personal, care se depune la sediul filialei judeţene.
(2). Adeziunea (cererea) depusă va fi aprobată
de Biroul Operativ al filialei judeţene în prima şedinţă. Aprobarea solicitării
va fi comunicată solicitantului de către preşedintele filialei în termen de 30
zile de la depunerea cererii.
(3). Calitatea
de membru încetează prin:
a) deces;
b) neplata cotizaţiei pe o durată mai mare de 12
luni;
c) demisie;
d) înscrierea în altă formaţiune sindicală;
e) excludere.
(4). Fiecare
membru de sindicat are dreptul să se retragă din activitatea sindicală oricând
şi necondiţionat; cererea de demisie se depune la Biroul Operativ al filialei judeţene
iar efectele demisiei operează imediat.
(5). Membrul
de sindicat are dreptul să se autosuspende din SCMD pentru o perioadă de cel
mult 2 ani, fără a pierde calitatea de membru al organizaţiei. După trecerea
acestei perioade va face cerere de prelungire
a autosuspendării sau de încetare a suspendării, în caz contrar fiind
considerat în mod automat demisionat din sindicat.
CAPITOLUL IV – DREPTURI ŞI ÎNDATORIRI
Art. 12. Membrii SCMD au următoarele drepturi:
a)
să aleagă şi să fie ales în organele de conducere;
b)
să participe la adoptarea şi aplicarea hotărârilor;
c)
să formuleze propuneri pentru ordinea de zi a
Adunărilor Generale ale Filialei sau pentru şedinţele Comitetului Director;
d)
să emită, fără restricţii, opinii personale în cadrul
sindicatului;
e)
să fie informaţi cu privire la activitatea organelor de
conducere ale sindicatului;
f)
să constituie filiale judeţene şi subfiliale pentru
apărarea intereselor pe plan local;
g)
să beneficieze de consultanţă în problemele muncii
sondicale, în problemele economice, juridice, sociale etc.;
h)
să participe la elaborarea şi dezbaterea unor proiecte
de acte normative de interes general sau pe domeniul de activitate;
i)
să formuleze contestaţii referitoare la sancţiunile
disciplinare primite, pe care să le adreseze organelor de competente;
j)
să propună programe şi acţiuni prin care să se
realizeze scopurile sindicatului;
k)
să reprezinte sindicatul, cu acordul filialei sau a
Comitetului Director , la reuniuni interne sau internaţionale pe teme legate de
sfera de activitate a sindicatului;
l)
să contribuie la publicaţiile sindicatului şi să
propună spre publicare diferite lucrări;
m)
să fie remuneraţi pentru activităţile permanente pe
care le desfăşoară în coordonarea programelor şi unităţilor componente ale
sindicatului;
n)
să desfăşoare activităţi independente cu caracter
didactic, ştiinţific, publicistic, de consultanţă.
Art. 13. Membrii SCMD au următoarele îndatoriri (obligaţii):
a)
să respecte statutul sindicatului şi Regulamentul de
Organizare şi Funcţionare (ROF);
b)
să participe, atunci când este solicitat, la
activitatea sindicatului şi a organelor sale de conducere;
c)
să acţioneze pentru ducerea la îndeplinire a
hotărârilor şi măsurilor stabilite de către organele de conducere. Membrii
care, din motive bine justificate, nu sunt de acord cu unele hotărâri, nu sunt
obligaţi să participe la îndeplinirea lor, dar se vor abţine de la orice acte
potrivnice realizării acestora;
d)
să respecte prevederile Declaraţiei Universale a
Drepturilor Omului;
e)
să achite cotizaţia lunară la termenul prevăzut;
f)
activitatea politică desfăşurată de către orice membru
de sindicat nu trebuie să aducă prejudicii SCMD, iar această activitate să nu
se ducă în interiorul organizaţiei sindicale. Membrii de sindicat care au
apartenenţă politică vor trebui să promoveze interesele militarilor în
rezervă/retragere în cadrul formaţiunilor politice în care activează.
CAPITOLUL V – COTIZAŢIA DE MEMBRU
Art. 14. Cotizaţia reprezintă contribuţia financiară obligatorie a
fiecărui membru de sindicat la veniturile SCMD, şi se achită trimestrial,
semestrial sau anual , cu anticipaţie.
Art. 15. (1). Cuantumul cotizaţiei se stabileşte în sumă fixă
anuală de către Comitetul Director..
(2). Cota din cuantumul cotizaţiei
care revine organului central se stabileşte de către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor
în şedinţa ordinară, o dată la 4 ani şi nu poate depăşi 40% din volumul
cotizaţiei încasate .
(3). Cotizaţia se depune de către
membrii filialei în contul SCMD, iar operaţiunea se justifică prin depunerea
copiei ordinului de plată la trezorierul filialei.
(4). În anumite condiţii, cotizaţia
poate fi depusă în numerar la trezorierul filialei, urmând ca acesta să o
vireze în contul SCMD cu specificarea numelui cotizantului.
Art. 16. Neachitarea
cotizaţiei datorate pe un an de zile conduce de drept la pierderea calităţii de
membru al sindicatului.
CAPITOLUL VI – STRUCTURA ORGANIZATORICĂ, ORGANELE DE CONDUCERE,
COMPONENŢA ŞI ATRIBUŢIUNILE ACESTORA
SECŢIUNEA I
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
Art. 17. (1). Pentru realizarea scopului şi obiectivelor statutare,
sindicatul se organizează pe principiul administrativ-teritorial, astfel:
1.1. La
nivel naţional – SCMD ca organ central;
1.2. La
nivel teritorial – filiale judeţene/de sector, filiale locale şi subfiliale.
(2). Filialele sunt structuri
teritoriale ale SCMD organizate pe principiul administrativ-teritorial astfel:
a). la
nivelul judeţelor, în municipiile reşedinţă de judeţ, şi al sectoarelor Capitalei, se constituie filiale judeţene/de
sector cu un număr de minim 15 membri;
b). în alte
localităţi ale judeţului, în condiţii similare, se constituie filiale locale
coordonate de filiala judeţeană;
c). în
localităţile cu un număr de cel puţin 5 membri se pot constitui subfiliale;
d). Filialele
sunt organizaţii sindicale fără personalitate juridică, se înfiinţeată cu
avizul Comitetului Director şi se constituie conform prevederilor legale în
vigoare.
SECŢIUNEA A II-A
ORGANELE DE CONDUCERE, CONTROL ŞI COMPONENŢA LOR
Art. 18. Organele centrale de conducere sunt:
A.
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor (CNR),
constituit din:
A1). membrii Comitetului Director (CD);
A2). membrii de onoare ai sindicatului;
A3). preşedinţii filialelor judeţene/de sector, locale şi
ai subfilialelor;
A4). un număr de delegaţi ai filialelor aleşi pe baza
normelor şi criteriilor stabilite de Comitetul Director.
B.
Comitetul Director (CD) , format dintr-un număr de 27-29 membri, în care sunt
incluşi:
B1). preşedintele sindicatului, care este şi preşedintele
Comitetului Director;
B2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
B3). secretarul general;
B4). 7-9 vicepreşedinţi;
B5). câte un vicepreşedinte
coordonator de zonă pentru fiecare euroregiune;
B6). 8 membri, câte unul ales din cadrul fiecărei zone , pe
lângă vicepreşedintele coordonator de zonă.
C.
Biroul Operativ Central (BOC), format din 9-11 membri,
din care fac parte:
C1). preşedintele sindicatului, care este şi preşedintele
Biroului Operativ Central;
C2). prim-vicepreşedintele sindicatului;
C3). secretarul general;
C4). responsabilul Departamentului Juridic;
C5). responsabilul Departamentului economico-financiar;
C6). responsabilul Departamentului organizare şi acţiuni
sindicale;
C7). vicepreşedintele coordonator pentru zona
Bucureşti-Ilfov;
C8). 2-4 preşedinţi de filiale de sector din Bucureşti.
D.
Organe de coordonare zonală, constituite din cei 8
vicepreşedinţi coordonatori.
E.
Organe de control centrale:
E1). Comisia Naţională de Etică, formată
din 9 membri;
E2). Comisia de Cenzori, formată din 3-5
membri.
Art. 19. Organele teritoriale de conducere sunt:
A.
Adunarea Generală a Filialei (AGF) judeţene/de sector,
locale şi a subfilialei (AGS);
B.
Biroul Operativ al Filialei (BOF) judeţene/de sector şi
locale, format din 5-7 membri, în care sunt incluşi:
B1). preşedintele filialei, care este şi preşedintele
Biroului Operativ al Filialei;
B2). secretarul filialei;
B3). 1-3 vicepreşedinţi, care sunt şi responsabili de
departamente;
B4). trezorierul filialei;
B5). 2-4 membri.
C.
Biroul Operativ al Subfilialei (BOS) este compus din:
C1) preşedintele
subfilialei, care este şi preşedintele Biroului Operativ al Subfilialei;
C2). secretarul subfilialei;
C3). 1 membru.
SECŢIUNEA A III-A
ATRIBUŢIILE
ORGANELOR DE CONDUCERE CENTRALE ALE SINDICATULUI
Art. 20. Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor (CNR)
(1).
CNR este organul suprem de conducere al SCMD şi are următoarele atribuţii:
a). aprobă ordinea de zi şi problemele de procedură;
b). stabileşte şi alege compunerea numerică şi nominală a
Comitetului Director, a Comisiei Naţionale de Etică şi a Comisiei de Cenzori;
c). alege şi revocă preşedintele sindicatului,
prim-vicepreşedintele şi secretarul general;
d). stabileşte obiectivele şi strategia sindicatului pentru
perioada următoare;
e). hotărăşte asupa petiţiilor, apelurilor şi propunerilor
adresate sindicatului;
f). hotărăşte asupra afilierii sindicatului la organizaţii
de profil pe plan intern şi internaţional;
g). aprobă schimbarea sediului sindicatului;
h). aprobă nivelul cotizaţiilor pentru organizaţia
internaţională la care s-a afiliat;
i). analizează şi hotărăşte asupra activităţii desfăşurate
de Comitetul Director, Comisia de Cenzori şi Comisia Naţională de Etică;
j).
aprobă şi modifică statutul sindicatului:
k). validează excluderea membrilor;
l). decide asupra
apelurilor formulate împotriva hotărârilor adoptate de Comitetul Director şi a
soluţiilor propuse de Comisia Naţională de Etică în problema contestaţiilor
depuse;
m). revocă individual sau colectiv mandatele Comitetului
Director;
n). controlează activitatea şi gestiunea organelor de
conducere, administrare şi control;
o). stabileşte cota din cuantumul cotizaţiei anuale ce
revine organelor centrale, fără a depăşi limita de 40 procente, hotărăşte
asupra altor prestaţii ale membrilor de sindicat;
p). hotărăşte ce categorii de personal
de specialitate poate fi remunerat , nivelul maxim al indemnizaţiilor precum şi
validarea altor cheltuieli ocazionate de exercitarea activităţii sindicatului;
q). aprobă bugetul şi activitatea economico-financiară a
sindicatului;
r). adoptă hotărâri cu privire la înfiinţarea sau
participarea la capitalul social al unor societăţi comerciale, care să asigure
fondurile neceare funcţionării şi îndeplinirii scopului sindicatului;
s). hotărăşte dizolvarea sindicatului şi adoptă orice alte
hotărâri care, conform statutului şi legislaţiei în vigoare, sunt de competenţa
exclusivă a CNR.
(2).
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor se convoacă o dată la 4 ani în şedinţă
ordinară, prin decizia Comitetului Director şi în şedinţă extraordinară.
(3).
Solicitarea de convocare a şedinţei extraordinare a CNR poate fi făcută de :
a). preşedintele SCMD;
b). cel puţin jumătate plus
unul din membrii Comitetului Director;
c). cel puţin jumătate plus
unul din numărul filialelor judeţene, ca urmare a Consultării Generale a
Filialelor.
(4).
Şedinţa extraordinară a CNR se convoacă în următoarele situaţii:
a). alegerea sau revocarea
preşedintelui SCMD, a prim-vicepreşedintelui sau a secretarului general;
b). revocarea sau completarea
Comitetului Director, a Comisiei Naţionale de Etică sau a Comisiei de Cenzori ;
c). dizolvarea sau
reorganizarea SCMD;
d). în orice alte situaţii
deosebite referitoare la activitatea şi acţiunile sindicatului.
(5).
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor este legal constituit dacă la şedinţă
participă jumătate plus unul din numărul total al membrilor delegaţi, deciziile
adoptându-se numai în cazul unei majorităţi de jumătate plus unu a celor
prezenţi.
(6).
Hotărârile privind alegerea sau revocarea preşedintelui SCMD, a
prim-vicepreşedintelui a secretarului general, precum şi cele referitoare la dizolvarea,
reorganizarea sau modificarea statutului sindicatului se adoptă cu un cvorum de
3/4 din numărul total al membrilor CNR şi cu o majoritate calificată de 2/3 din
cvorum.
(7).
Convocarea Consiliului Naţional al Reprezentanţilor, cu precizarea datei,
locului şi ordinii de zi, trebuie făcută cu cel puţin 15 zile înaite de data
ţinerii acesteia, prin înştiinţare în scris a tuturor membrilor sindicatului.
(8).
Fiecare membru al Consiliului dispune de un vot egal în cadrul CNR.
Art. 21. Comitetului Director (CD)
(1).
Comitetul Director este organul de conducere în perioada dintre şedinţele
Consiliului Naţional al Reprezentanţilor.
(2). Membrii Comitetului Director sunt aleşi
pe o perioadă de 4 ani. Nu pot fi membri ai CD persoanele ce deţin demnităţi
publice şi cele cu antecedente penale sau care nu se bucură de o bună reputaţie
morală.
(3).
În prima şedinţă după alegerea membrilor de către CNR, Comitetul Director îşi
alege vicepreşedinţii şi Biroul Operativ Central.
(4).
Preşedintele sindicatului este şi preşedintele Comitetului Director.
(5).
Comitetul Director se convoacă trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la
o dată stabilită de Biroul Operativ Central. Convocarea precum şi comunicarea
ordinii de zi a şedinţei se face prin sistemul de legături al sindicatului, cu
cel puţin 10 zile înainte de data întrunirii.
(6).
Şedinţele Comitetului Director sunt statutar constituite prin participarea a
minim jumătate plus unul din membrii săi, iar deciziile se adoptă cu
majoritatea absolută a celor prezenţi
(7).
Comitetul Director are următoarele atribuţii:
a). direcţionează, organizează şi supervizează activitatea
sindicatului pentru realizarea în bune condiţii a scopului şi obiectivele
stabilite de statut şi a hotărârilor Consiliului Naţional al Reprezentanţilor;
b).
aprobă investiţiile sindicatului şi acţiunile promovate;
c).
stabileşte şi organizează departamentele din structura SCMD;
d). aprobă statul de funcţiuni şi nivelul salariilor
angajaţilor din subordine;
e). stabileşte anual cuantumul cotizaţiei şi nivelul
recompenselor ce pot fi acordate membrilor de sindicat;
f). asigură întocmirea bilanţului şi a bugetului sindicatului;
g). aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (ROF)
a sindicatului;
h). analizează şi hotărăşte asupra contestaţiilor depuse de
membrii de sindicat, referitoare la soluţiile adoptate de Comisia Naţională de
Etică;
i). avizează înfiinţarea şi dizolvarea
filialelor/subfilialelor sindicatului;
j). hotărăşte asupra propunerilor Biroului Operativ Central
de revocare a unor membri din birourile operative din teritoriu
k). decide cu majoritatea voturilor membrilor săi
declanşarea Consultării Generale a Filialelor de către Biroul Operativ Central.
Art. 22. Biroul
Operativ Central
(1).
Biroul Operativ Central (BOC) este ales în prima şedinţă a Comitetului Director
şi coordonează activitatea şi asigură conducerea curentă a sindicatului între
şedinţele Comitetului Director, stabilind măsuri pentru realizarea în bune
condiţii a hotărârilor Consiliului Naţional al Reprezentanţilor şi a
deciziilor Comitetului Director.
(2).
Preşedintele sindicatului este şi preşedintele Biroului Operativ Central.
(3).
Biroul Operativ Central se întruneşte săptămânal sau ori de câte ori este
nevoie. Şedinţele BOC sunt statutare dacă participă jumătate plus unul dintre
membrii săi, iar măsurile se hotărăsc cu majoritatea celor prezenţi.
(4).
Biroul Operativ Central are următoarele atribuţii:
a). organizează şi coordonează activitatea curentă a
sindicatului;
b). coordonează activitatea birourilor operative
teritoriale;
c). propune Comitetului Director revocarea de membri ai
birourilor operative din teritoriu, în cazul manifestării unor
disfuncţionalităţi majore;
d). urmăreşte executarea bugetului şi verifică
oportunitatea cheltuielilor angajate;
e). coordonează activitatea secretariatului general.
f). organizează , ca urmare a deciziei Comitetului
Director, Consultarea Generală a Filialelor.
Art. 23.
Comisia Naţională de Etică
(1).
CNE este organul de jurisdicţie internă a SCMD, care se întruneşte în şedinţă de lucru trimestrial şi la nevoie;
(2)
Este aleasă de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor pentru un mandat de 4 ani
şi este alcătuită din 9 membri, câte unul pentru fiecare euroregiune de
dezvoltare, propus de filialele din zona respectivă, şi de un membru propus de
preşedintele SCMD;
(3).
Organele de conducere ale Comisiei Naţionale de Etică sunt:
-
1 preşedinte,
-1
vicepreşedinte ,
-
1 secretar.
Aceştia sunt aleşi în prima şedinţă ordinară a
comisiei, după desemnarea membrilor săi, iar preşedintele CNE trebuie să aibă
pregătire juridică;
(4).
Activitatea CNE se desfăşoară în baza Regulamentului de Organizare şi
Funcţionare propriu, aprobat de Comitetul Director;
(5).
Comisia Naţională de Etică are următoarele atribuţii:
a). urmăreşte respectarea şi
aplicarea corectă a statutului SCMD şi a ROF de către toate structurile
organizatorice şi toţi membrii sindicatului;
b). sesisează organele de
conducere ale SCMD cu privire la hotărârile nestatutare ale structurilor
organizatorice ale sindicatului;
c). cercetează, analizează şi constată, la sesizare sau din
oficiu, cazurile de încălcare a legilor sau a statutului de către membrii
organelor de conducere ale structurilor organizatorice ale sindicatului sau ale
membrilor săi şi informează oportun Biroul Operativ Central şi Comitetul
Director, propunând măsuri statutare;
d). soluţionează contestaţiile împotriva măsurilor de
sancţionare aplicate de Birourile Operative, Adunările Generale ale Filialelor,
Biroul Operativ Central sau Comitetul Director;
e). hotărârile CNE pot fi contestate la Comitetul Director
sau la Consiliul Naţional al Reprezentanţilor, după caz;
f). concluziile, analizele, constatările şi rezultatul verificărilor efectuate vor fi
prezentate anual sub formă de informări adresate Comitetului Director şi
rapoarte prezentate în şedinţele Consiliului Naţional al Reprezentanţilor
Art. 24. Comisia de Cenzori
(1).
Comisia de Cenzori asigură controlul gestiunii patrimoniului sindicatului şi
întocmeşte rapoarte pe care le prezintă Comitetului Director sau Consiliului
Naţional al Reprezentanţilor. Cel puţin unul dintre membri trebuie să fie
contabil autorizat sau expert contabil.
(2).
Comisia îşi alege din rândurile sale un preşedinte , un vicepreşedinte şi un
secretar;
(3).
Comisia verifică în mod deosebit activitatea financiară a sindicatului, modul
cum sunt gospodărite fondurile băneşti şi bunurile materiale.
(4).
Comisia de Cenzori realizează cel puţin două acţiuni de verificare pe an sau ori de câte ori consideră necesar,
acţiuni la care trebuie să participe cel puţin doi membri.
(5).
În timpul controlului, membrii comisiei beneficiază de decontarea cheltuielilor
ocazionate de această activitate. Preşedintele Comisiei de Cenzori va primi o
indemnizaţie stabilită de Comitetul Director.
Art. 25.
Organele de coordonare zonală
(1).
Pentru o mai bună şi eficientă coordonare a activităţii sindicale în teritoriu,
Consiliul Naţional al Reprezentanţilor alege câte un vicepreşedinte coordonator
pentru fiecare euroregiune.
(2).
Vicepreşedinţii zonali fac parte de drept din Comitetul Director şi participă
la şedinţele CNR.
(3).
Vicepreşedinţii zonali coordonează activitatea sindicatului din zona lor de
responsabilitate.
(4).
Vicepreşedinţii zonali asigură comunicarea între Comitetul Director , Biroul
Operativ Central şi filiale.
Art. 26.
Preşedintele Sindicatului
(1).
Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor prin vot secret pentru un
mandat de 4 ani. Preşedintele sindicatului este şi preşedintele Comitetului
Director şi al Biroului Operativ Central.
(2).
Preşedintele sindicatului are următoarele atribuţii:
a). reprezintă sindicatul în virtutea mandatului
încredinţat de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor şi veghează la buna
funcţionare a activităţii organelor şi structurilor de conducere ale
sindicatului;
b). prezidează şedinţele Comitetului Director şi ale CNR.
În lipsa acestuia, şedinţele sunt prezidate de prim-vicepreşedinte sau de
secretarul general.;
c). reprezită sindicatul în justiţie, în raporturile cu
persoanele fizice sau juridice din ţară şi din străinătate;
d).urmăreşte respectarea prevederilor statutare şi ale ROF;
e).asigură aplicarea hotărârilor Consiliului Naţional al
Reprezentanţilor, ale deciziilor Comitetului Director şi ale măsurilor Biroului
Operativ Central;
f). coordonează activitatea de elaborare a proiectelor de
politici şi strategii ale sindicatului;
g). coordonează activitatea curentă a sindicatului;
h). poate delega din atribuţiile sale
prim-vicepreşedintelui sau secretarului general.
.
(3). În caz de vacantare a postului, se organizează alegeri în termen de 45
zile de la data încheierii mandatului anterior.
Art. 27.
Prim-vicepreşedintele sindicatului
(1).
Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor prin vot secret pe o
perioadă de 4 ani, face parte din Comitetul Director şi Biroul Operativ Central
.Are următoarele atribuţii:
a). asigură buna desfăşurare a activităţii organelor de
conducere centrale şi locale a sindicatului;
b). este înlocuitorul legal al preşedintelui;
c). urmăreşte respectarea prevederilor statutului şi ale
Regulamentului de Organizare şi Funcţionare de către toate structurile de
conducere ale sindicatului;
d). îndeplineşte sarcinile stabilite de Comitetul Director,
Biroul Operativ Central şi de preşedintele sindicatlui
(2).
În caz de vacantare a postului, Comitetul Director alege un prim-vicepreşedinte
interimar dintre vicepreşedinţi.
Art. 28.
Secretarul general
(1).
Este ales de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor prin vot secret pe o
perioadă de 4 ani, face parte din Comitetul Director şi Biroul Operativ Central
.Are următoarele atribuţii:
a). asigură comunicarea cu membrii şi coordonează
organizarea acţiunilor specifice scopului pentru care s-a înfiinţat sindicatul;
b). preia prerogativele preşedintelui în lipsa acestuia şi
a prim-vicepreşedintelui;
c).
prezintă lunar către Biroul Operativ Central un raport scris privind situaţia
financiară a sindicatului;
d). întocmeşte proiectul bugetului sindicatului, pe care îl
supune spre avizare Comitetului Director şi spre aprobare Consiliului Naţional
al Reprezentanţilor;
e). alte atribuţii se stabilesc prin ROF.
(2).
În caz de vacantare a postului, Comitetul Director alege un secretar general
interimar din cadrul secretariatului, până la organizarea şedinţei
extraordinare a Consiliului Naţional al Reprezentanţilor.
Art. 29.
Vicepreşedinţii sindicatului
(1).
Sunt aleşi în prima şedinţă a Comitetului Director după desemnarea(alegerea)
acestuia de către Consiliul Naţional al Reprezentanţilor şi fac parte din
Biroul Operativ Central.
(2).
În perioada dintre alegeri, în caz de vacantare a unor posturi din Comitetul Director, pot fi
desemnaţi interimari de către acesta, respectând procedurile statutare . Pe
timpul interimatului vor îndeplini prin cumul atribuţiile ambelor posturi.
(3).
Numărul de vicepreşedinţi este de 7 sau 9, în funcţie de numărul
departamentelor stabilite de Comitetul Director.
(4).
Au următoarele atribuţii:
a).
coordonează activitatea departamentelor de resort din teritoriu;
b).
controlează activitatea departamentului de care răspunde;
c).
raportează trimestrial în şedinţele Comitetului Director despre activitatea
departamentului său.
SECŢIUNEA A IV-A
ATRIBUŢIILE
ORGANELOR DE CONDUCERE TERITORIALE ALE SINDICATULUI
Art. 30. Adunarea Generală a Filialei
(judeţene/de sector, locale)
(1).
Adunarea Generală a Filialei este forul de conducere al filialei, fiind
constituită din membrii de sindicat din unitatea teritorială respectivă
(judeţ/sector sau localitate).
(2).
Adunarea Generală a Filialei se convoacă anual în şedinţă ordinară şi ori de
câte ori este nevoie în şedinţă extraordinară, de către Biroul Operativ
teritorial, sau la cererea unei treimi din numărul membrilor filialei.
(3).
În cazul în care nu pot fi întruniţi jumătate plus unul din membrii filialei judeţene/de sector, şedinţa
AGF se va desfăşura în condiţiile în care sunt prezenţi membrii Biroului
Operativ Judeţean/de Sector, membri ai filialei din municipiul reşedinţă de
judeţ/sector precum şi delegaţii aleşi ai filialelor/subfilialelor locale,
conform normelor şi criteriilor stabilite de Biroul Operativ Judeţean/de Sector.
(4). Convocarea Adunării Generale a Filialei
trebuie comunicată membrilor împreună cu ordinea de zi, data, locul şi ora
desfăşurării, cu 15 zile înainte, prin toate mijloacele de comunicare.
(5).
Adunarea Generală ordinară pentru alegeri se desfăşoară o dată la 4 ani, pentru
a fi aleşi preşedintele filialei, 1-3 vicepreşedinţi, secretarul filialei,
trezorierul şi 2-4 membri, care constituie Biroul Operativ al Filialei.
(6).
Adunarea Generală extraordinară a filialei se convoacă la solicitarea Biroului Operariv
al filialei sau la cererea unei treimi din numărul membrilor filialei.
(7).
Adunarea Generală extraordinară a filialei se convoacă în următoarele situaţii:
a). revocarea sau alegerea preşedintelui,
a membrilor Biroului Operativ pentru completarea acestuia, în termen de 10 zile
de la apariţia situaţiei care a impus acest lucru;
b). pentru adoptarea unor măsuri
strinfgente privind interesele membrilor de sindicat sau a organizaţiei
sindicale.
Art. 31.
Atribuţiile Adunării Generale a Filialei
a). analizează şi aprobă Raportul de
activitate al Biroului Operativ;
b). aprobă bugetul de venituri şi
cheltuieli al filialei;
c). dezbate şi adoptă Programul de
activitate pentru perioada următoare cu privire la problemele de interes
general şi particular în conformitate cu prevederile statutului şi hotărârilor
organelor de conducere centrale;
d). alege şi revocă preşedintele,
vicepreşedinţii şi membrii Biroului Operativ al filialei;
e). hotărăşte asupra problemelor de
dizolvare sau comasare a filialei şi a subfilialei pe care o coordonează.
Art. 32.
Biroului Operativ al filialei
(1).
Biroul Operativ al filialei este ales de Adunarea Generală prin şi este format
din preşedinte, 1-3 vicepreşedinţi, secretar, trezorier şi 2-4 membri.
(2).
Durata mandatului este de 4 ani.
(3).
Biroul Operativ este organul de conducere executivă al filialei în intervalul
dintre Adunările Generale.
(4).
Biroul Operativ îşi desfăşoară activitatea în şedinţe lunare sau ori de câte
ori este nevoie. În activitatea sa , Biroul Operativ adoptă măsuri.
(5).
Preşedintele filialei este şi preşedintele Biroului Operativ.
Art. 33. Atribuţiile Biroului Operativ al filialei
a). conduce activitatea
filialei pentru îndeplinirea atribuţiilor statutare şi a hotărârilor organelor
centrale de conducere.
b). reprezintă filiala în
relaţiile cu organele administraţiei locale, cu instituţiile publice şi alte
organizaţii sindicale.
c). stabileşte compartimentele
de activitate şi numeşte responsabilii lor.
d). primeşte noi membri de
sindicat.
e). aplică sancţiuni
disciplinare şi propune Adunării Generale a Filialei revocarea din funcţia de
conducere în cazul membrilor săi, precum şi excluderea din sindicat în cazul
membrilor filialei.
f). organizează şi conduce
acţiunile sindicale.
g). întocmeşte bugetul de
venituri şi cheltuieli.
h). planifică şi organizează
şedinţele Adunării Generale.
i). coordonează şi conduce
activitatea filialelor locale şi a subfilialelor.
j). unde este
posibil,constituie subfiliale în localităţile din judeţ, cu avizul Comitetului
Director.
k). acţionează pentru a
asigura plata cotizaţiei de către membrii de sindicat din filială.
l). la solicitarea BOC,
exprimă poziţia majorităţii membrilor săi asupra temei pusă în dezbatere prin
Consultarea Generală a Filialelor.
Art. 34.
Atribuţiile filialelor locale
Sunt coordonate de filialele judeţene şi au
aceeaşi organizare şi atribuţii ca acestea la nivel local, mai puţin
coordonarea subfilialelor, a căror activitate este organizată şi condusă de
filialele judeţene.
Art. 35.
Subfilialele
(1).
Se constituie şi organizează de către Biroul Operativ al filialei judeţene în
localităţile unde se pot reuni cel puţin 5 membri şi îşi desfăşoară activitatea
sub îndrumarea filialei judeţene.
(2).
Adunarea Generală a Subfilialei este organul de conducere al acestei
organizaţii sindicale şi are următoarele atribuţii:
a). alege şi revocă prin vot deschis
Biroul Operativ al subfilialei, o dată la 4 ani.
b). se întruneşte în şedinţă ordinară
anuală şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie.
c). analizează activitatea biroului.
d). stabileşte şi adoptă Programul de
activitate al subfilialei.
Art. 36. Biroul
Operativ al subfilialei
(1).
Este organul de conducere între Adunările Generale şi se compune din
preşedinte, secretar şi un membru.
(2).
Subfilialele care au peste 10 membri pot alege şi un vicepreşedinte şi 2
membri.
(3).
Preşedintele subfilialei este şi preşedintele Biroului Operativ al subfilialei.
(4).
Biroul Operativ al subfilialei se întruneşte lunar sau când situaţia o impune
şi are următoarele atribuţii:
a). acţionează şi ia măsuri pentru
îndeplinirea prevederilor statutare şi ale hotărârilor organelor de conducere
judeţene şi centrale;
b). informează filiala judeţeană asupra
acţiunilor întreprinse;
c). întreprinde măsurile necesare pentru a
asigura plata cotizaţiei de către membrii subfilialei;
d). reprezintă subfiliala în relaţiile cu
organele administraţiei locale şi instituţiile publice.
e). acţionează pentru primirea de noi
membri.
Art. 37. Preşedintele filialei
(1).
Este ales sau revocat în/din funcţie de Adunarea Generală a Filialei.
(2).
Face parte de drept din Consiliul Naţional al Reprezentanţilor.
(3).
Preşedintele filialei are următoarele atribuţii:
a). conduce şi organizează
întreaga activitate a filialei,
b). este şi preşedintele
Biroului Operativ al filialei, în care calitate conduce şi organizează
activitatea acestuia;
c). prezidează şi conduce
şedinţele Biroului Operativ şi ale Adunării Generale a Filialei;
d). reprezintă filiala în relaţiile
cu organele administraţiei publice locale, cu reprezentanţii instituţiilor
publice şi organele sindicale din zonă;
e). poate contacta alte organizaţii sindicale legal
constituite în vederea organizării şi participării împreună la acţiuni
sindicale de interes general;
f). poate face declaraţii de principiu în mass-media , cu
privire la activitatea filialei şi în interesul membrilor SCMD;
g). poate organiza contacte şi întâlniri cu reprezentanţii
administraţiei publice şi parlamentarii din colegiile electorale
respective, în vederea realizării
scopului şi obiectivelor sindicatului;
Art. 38.
Vicepreşedinţii filialei
(1).
Sunt aleşi şi revocaţi de Adunarea Generală a Filialei.
(2).
Fiecare vicepreşedinte coordonează, organizează şi răspunde de activitatea unui
compartiment de specialitate conform hotărârii Biroului Operativ.
(3).
În lipsa preşedintelui, oricare dintre vicepreşedinţi poate fi mandatat cu
atribuţiile acestuia.
Art. 39.
Secretarul filialei
(1).
Este ales şi revocat de către Adunarea Generală a Filialei.
(2).
În lipsa preşedintelui sau a vicepreşedintelui mandatat preia atribuţiile
acestuia.
(3).
Secretarul filialei are următoarele atribuţii:
a). organizează şi
actualizează întreaga bază de date a filialei;
b). organizează evidenţa, primirii,
înregistrării şi expedierii petiţiilor şi
contestaţiilor către organele competente spre soluţionare;
c). primeşte, verifică şi ţine
evidenţa dosarelor membrilor filialei;
d). înregistrează şi ţine
evidenţa corespondenţei şi a modului ei de rezolvare;
e). coordonează activitatea de încasare şi de gestionare a
cotizaţiei membrilor filialei .
Art. 40.
Trezorierul filialei
(1).
Este ales de Adunarea Generală a Filialei şi face parte din Biroul Operativ.
(2).
Trezorierul filialei are următoarele atribuţii:
a). urmăreşte încasarea şi
gestionarea cotizaţiei sub îndrumarea secretarului filialei;
b). în anumite situaţii poate
încasa conform normelor legale plata cotizaţiei în numerar, urmând a depune
sumele de bani în contul SCMD cu specificarea numelui cotizantului;
c). ţine „la zi” evidenţa
contabilă;
d). gestionează fondurile
financiare şi asigură legalitatea utilizării acestora;
e). execută inventarierea
bunurilor filialei, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
f). administrează contul curent
al filialei;
g). întocmeşte trimestrial rapoarte cu privire la
activitatea financiar-contabilă şi încasarea cotizaţiei, pe care le prezintă
Biroului Operativ.
Art. 41.
Preşedintele subfilialei
(1).
Este ales sau revocat de Adunarea Generală a Subfilialei.
(2).
Esta şi preşedintele Biroului Operativ al subfilialei.
(3).
Preşedintele subfilialei are următoarele atribuţii:
a). conduce şi organizează
întrega activitate a subfilialei;
b). reprezintă subfiliala în
relaţiile cu organele administraţiei publice locale şi ai altor instituţii
publice, cu alte organizaţii sindicale.
c). raporteză lunar Biroului
Operativ al filialei coordonatoare despre activitatea desfăşurată de
subfilială.
CAPITOLUL VII- PROCEDURA DE ALEGERE A
ORGANELOR DE CONDUCERE ALE SCMD
SECŢIUNEA
I- LA NIVELUL ORGANELOR CENTRALE ALE SCMD
Art. 42.(1) Preşedintele SCMD,
Prim-vicepreşedintele, Secretarul-General şi preşedinţii de filiale se aleg
prin vot secret.
(2). Membrii Comitetului Director,
ai Comisiei de Cenzori, ai Comisiei Naţionale de Etică şi ai Birourilor
Operative ale filialelor se aleg prin vot deschis, cu majoritatea de de cel
puţin jumătate plus unu din voturile valavil exprimate.
Art. 43.(1) În vederea alegerii
Comitetului Director, a Comisiei de Cenzori şi a Comisiei Naţionale de Etică,
CNR desemnează prin vot , dintre delegaţii participanţi, o Comisie de
Propuneri, compusă din 5-7 membri;
(2). Comisia de Propuneri îşi alege, din rândul membrilor săi, un
preşedinte;
(3). Comisia de propuneri primeşte şi analizează toate propunerile de
candidaţi depuse din partea Comitetului Director şi din rândul delegaţilor;
(4). Comisia de Propuneri verifică
respectarea condiţiilor pentru fiecare candidat şi prezintă plenului CNR
concluziile sale în cadrul unui raport.
Art. 44. Propunerile de candidaţi cu
respectarea cerinţelor statutare sunt supuse aprobării plenului CNR, după care
sunt trecute pe buletinele de vot, în vederea exercitării votului.
(1)
Este desemnat câştigător pe funcţie acel candidat care întruneşte cel puţin jumătate plus unul
din numărul voturilor valabil exprimate;
(2)
Dacă niciunul dintre candidaţii pe funcţie nu
întruneşte cel puţin jumătate plus unul din numărul voturilor valabil
exprimate, se organizează al doilea tur de scrutin între primii doi candidaţi
clasaţi ca număr de voturi valabil exprimate;
(3)
În turul doi este declarat câştigător candidatul care
întruneşte cel puţin jumătate plus unul din voturile valabil exprimate.
SECŢIUNEA
A II-A – LA NIVELUL ORGANELOR TERITORIALE
Art. 45. La nivelul filialelor, Comisia
de Propuneri este alcătuită din 3-5 membri, votaţi de Adunarea Generală a
Filialei;
Art. 46. Atribuţiile Comisiei de
Propuneri de la nivelul filialei sunt similare cu cele de la nivel central.
Art. 47. (1). În vederea verificării
modului de respectare a prevederilor statutului cu privire la organizarea CNR
şi a AGF, acestea desemnează prin vot, dintre delegaţii (membrii) participanţi
o Comisie de Validare şi Numărare a Voturilor, compusă din 5-7 membri (3-5
membri la AGF).
(2). Comisia de Validare şi
Numărare a Voturilor îşi desmnează un preşedinte dintre membrii săi.
Art. 48. Comisia de Validare şi
Numărare a Voturilor verifică mandatele delegaţilor, constată cvorumul statutar
de şedinţă, verifică şi centralizează voturile exprimate, constată validitatea
alegerii şi prezintă CNR (AGF) raportul
său cu rezultatele finale.
CAPITOLUL VIII- ADMINISTRAREA PATRIMONIULUI
ŞI SURSELE DE FINANŢARE
Art. 49. Patrimoniul sindicatului se
compune din bunuri mobile, imobile şi mijloace băneşti, provenite din
cotizaţii, donaţii şi alte surse legale.
Art. 50. Patrimoniul sindicatului poate
fi folosit numai potrivit intereselor membrilor săi, fără a putea fi împărţit,
transmis sau lichidat între aceştia.
Art. 51. (1). Sursele de finanţare ale
sindicatului provin din:
a). cotizaţia
sindicală încasată de la membrii săi;
b). donaţii şi
sponsorizări din partea persoanelor fizice sau juridice din ţară sau din
străinătate,
c). sindicatul
poate dobândi, în condiţiile legii, orice fel de bunuri mobile sau imobile
necesare scopului pentru care a fost înfiinţat;
d). venituri realizate din alte surse legale.
(2).
Comitetul Director aprobă normele privind modul de gestionare a fondurilor
realizate din sursele financiare.
(3).
Comitetul Director va organiza compartimentul economico-financiar al
sindicatului.
Art.
52. (1). Fondurile sindicatului vor fi utilizate pentru:
a). finanţarea activităţii organizatorice, culturale,
artistice şi sportive;
b). acordarea unor ajutoare;
c). salarizarea angajaţilor încadraţi în muncă în
conformitate cu prevederile dispoziţiilor legale în vigoare;
d). acordarea de recompense membrilor de sindicat;
e). acordarea
indemnizaţiilor de colaborare;
f). pentru achitarea
cotizaţiilor în situaţia afilierii la organizaţii interne şi internaţionale.
(2). Funcţiile de conducere cu activitate permanentă în
cadrul Comitetului Director şi Biroului Operativ Central pot fi retribuite cu o
indemnizaţie de conducere stabilită şi aprobată de Consiliul Naţional al
Reprezentanţilor, la propunerea Comitetului Director.
(3). Valoarea stimulentelor în bani şi obiecte se
stabileşte de Comitetul Director.
CAPITOLUL
IX- REORGANIZAREA ŞI DIZOLVAREA SCMD
Art.
53. Reorganizarea SCMD
În cazul reorganizării, întregul patrimoniu al SCMD va fi
transmis noii forme de organizare stabilite prin hotărârea Consiliului Naţional
al Reprezentanţilor, şi în condiţiile prevăzute de lege şi statut.
Art.
54. Dizolvarea şi lichidarea SCMD
(1). În situaţia dizolvării SCMD, patrimoniul acestuia
existent la data dizolvării va fi împărţit şi lichidat potrivit hotărârii de
dizolvare luată de CNR şi în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2). În cazul în care CNR nu poate lua o hotărâre cu privire
la distribuirea patrimoniului, va fi sesizat Tribunalul municipiului Bucureşti,
care va hotărâ în consecinţă.
(3). SCMD se poate reorganiza sau dizolva prin hotărârea
Consiliului Naţional al Reprezentanţilor, adoptată prin vot secret cu o
majoritate de 2/3 din numărul membrilor prezenţi. Şedinţa CNR de dizolvare sau
de reorganizare este statutară în condiţiile prezenţei a 3/4 din numărul
membrilor CNR.
(4). Adunarea Generală a Filialei (Subfilialei) poate hotărâ,
cu avizul Comitetului Director, dizolvarea sau restructurarea, cu votul deschis
a cel puţin 2/3 din numărul participanţilor cu drept de vot.
(5). Destinaţia patrimoniului filialei se va hotărâ de către
Adunarea Generală a Filialei sau în instanţa de judecată şi se predă structurii
naţionale a sindicatului.
CAPITOLUL
X – RECOMPENSE ŞI SANCŢIUNI
SECŢIUNEA I
RECOMPENSE
Art. 55. La
propunerea Preşedintelui sindicatului, Biroul Operativ Central poate recompensa
financiar sau material pe oricare din membrii SCMD ca urmare a activităţii
deosebite desfăşurate în plan sindical.
Art. 56. La
nivelul filialelor judeţene, la propunerea preşedintelui de filială, Biroul
Operativ poate recompensa material sau financiar pe acei membri care s-au
remarcat în mod deosebit în activitatea sindicală a filialei.
Art. 57. Nivelul
recompenselor şi procedura de acordare vor fi stabilite de Comitetul Director,
în limita fondurilor disponiubile.
SECŢIUNEA A II-A
SANCŢIUNI
Art. 58. (1).
Membrilor sindicatului care au săvârşit abateri de la prevederile statutare ,
ori prin activitatea sau comportamentul lor aduc prejudicii imaginii
sindicatului, funcţie de gravitatea faptelor, li se pot aplica următoarele
sancţiuni:
a).
atenţionarea scrisă sau verbală;
b).
avertisment;
c).suspendarea din funcţia de preşedinte al SCMD, de prim-vicepreşedinte
, secretar –general , preşedinte de filială, vicepreşedinte sau secretar al
Biroului Operativ al filialei;
d).
revocarea din funcţia de conducere pe care o deţin;
e).
excluderea din sindicat.
(2).
Sancţiunile prevăzute la literele a). b). şi e). se aplică în cadrul filialei
judeţene de către Biroul Operativ oricăror membri ai filialei. Membrilor Biroului
Operativ, sancţiunile de la literele c) şi d) vor fi aplicate de către Adunarea
Generală ordinară sau extraordinară a Filialei, convocată de Biroul Operativ
propriu la propunerea preşedintelui filialei sau a reprezentantului Biroului
Operativ Central.
(3).
Sancţiunile se aplică de către Biroul Operativ
cu o majoritate de 2/3 din numărul membrilor săi..
(4).
Sancţiunea excluderii va fi validată de Adunarea Generală a Filialei cu o
majoritate de 2/3 din cvorumul de şedinţă.
(5).
Cazurile de abateri şi măsurile de sancţionare luate vor fi comunicate Biroului
Operativ Central în termen de 10 zile de la aplicare.
(6). În
toate cazurile de abateri disciplinare, constatarea se face prin autosesizarea
Biroului Operativ sau sesizarea oricărei alte persoane.
(7).
Hotărârea de sancţionare poate fi contestată la Comisia Naţională de Etică în
termen de 30 de zile de la comunicarea sancţiunii.
Art. 59. (1). Sancţiunile
prevăzute la Art. 58.(1). literele a).-e). se aplică în mod corespunzător şi
membrilor Biroului Operativ Central şi ai Comitetului Director.
(2). Sancţiunile prevăzute la literele a)
şi b). se aplică membrilor Biroului Operativ Central şi ai Comitetului Director
de către Comitetul Director la propunerea Preşedintelui sindicatului.
Sancţiunile se hotărăsc cu votul majorităţii calificate de 2/3 din numărul
membrilor organului competent.
(3). a) Suspendarea din funcţiile
prevăzute la litera c), Art. 58(1) se propune ca urmare a încălcării
prevederilor statutare, încălcări care au drept consecinţă aducerea unor
prejudicii grave imaginii SCMD şi activităţii sindicale.
b). Suspendarea este măsura premergătoare propunerii de revocare din
funcţie sau excluderii. Decizia de suspendare este luată de Comitetul Director
sau de către Biroul Operativ al filialei, şi va fi urmată în termen de 30 zile
de procedurile de excludere.
c). Procedura de suspendare poate fi finalizată prin una din următoarele
soluţii:
-
revocarea din funcţie;
- excluderea
din sindicat;
-
reconfirmarea în funcţia deţinută.
(4). Revocarea şi excluderea membrilor BOC
şi ai CD este de competenţa CNR convocat în şedinţă ordinară sau extraordinară,
la propunerea preşedintelui SCMD, în
cvorum de 3/4 din membri şi cu voturile a 2/3 din cei prezenţi.
Art. 60.(1).
Hotărârea de sancţionare a membrilor BOC şi ai CD se va lua pe baza raportului
de constatare al Comisiei Naţionale de Etică a SCMD sau ca urmare a deciziei
adoptate în urma procedurii de Consultare Generală a Filialelor.
(2). Soluţiile propuse de CNE pot fi
contestate la Comitetul Director în termen de 30 zile, sau la CNR întrunit în
următoarea şedinţă în cvorum de 3/4 din membri şi cu voturile a 2/3 din cei
prezenţi
CAPITOLUL XI –
CONSULTAREA GENERALĂ A FILIALELOR
Art. 61. În
vederea adoptării unor măsuri urgente,
de maximă importanţă pentru activitatea sindicală (organizarea de proteste,
demonstraţii de stradă, afilierea la alte formaţiuni ale societăţii civile sau
de pe eşichierul politic etc.) şi pentru soluţionarea unor probleme statutare
care influenţează direct activitatea SCMD, Biroul Operativ Central va da curs
deciziei Comitetului Director şi va organiza Consultarea Generală a Filialelor.
Art. 62.(1).
Pentru declanşarea Consultării Generale a Filialelor, Biroul Operativ Central
va comunica Birourilor Operative ale filialelor (judeţene/de sector şi locale)
tema pusă în discuţie, în vederea formulării punctelor de vedere ale acestora.
(2).
Punctele de vedere ale Birourilor Operative ale filialelor, adoptate în fiecare
caz cu votul majorităţii membrilor BO,
vor fi transmise în scris la Biroul Operativ Central în termen de 7 zile
de la comunicarea temei în dezbatere.
Art. 63. În cadrul
acestei proceduri, consultarea tuturor Birourilor Operative ale filialelor este
obligatorie, iar soluţia propusă de 2/3 din punctele de vedere exprimate devine
executorie.
CAPITOLUL
XII– DISPOZIŢII FINALE
Art.64 .(1). SCMD
îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul ţării, prin structurile sale
organizatorice statutare.
(2). SCMD are ştampilă şi însemne proprii,
aprobate de Consiliul Naţional al Reprezentanţilor.
Art. 65. SCMD are
dreptul de a înfiinţa organe proprii de presă, precum şi unităţi
economico-financiare şi comerciale, pentru întregirea patrimoniului şi
realizarea obiectivelor sale.