Mircea Dogaru a furat startul, înfruntându-i pe vicepremierul
Oprea și pe ministrul Dușa
By: Huhurez Rez On: 3/28/2015
În luna noiembrie 2013,
ministrul Apărării, domnul Mircea Dușa, a înaintat instituțiilor militare, spre
dezbatere și propuneri, un proiect de lege al Legii pensiilor militare.
Același proiect a fost trimis spre avizare
ministerului Muncii, etapă necesară pentru că în prezent militarii primesc
pensii potrivit Legii unitare a sistemului public de pensii.
La începutul lunii
noiembrie 2014, ministrul Muncii a informat că ministerul său a avizat
favorabil Proiectul de lege și că depinde de MApN când va fi pus în dezbatere.
Pentru urgentarea adoptării
legii, era necesar ca Guvernul să adopte Proiectul și să-l înainteze spre adoptare
spre Senat, prima Cameră sesizată, potrivit competențelor de legiferare ale
celor 2 Camere ale Parlamentului.
În această idee a fost, probabil,
și inițiativa vice-premierului Gabriel Oprea, din luna ianuarie a.c,
de a organiza la Guvern o întâlnire cu organizațiile asociative ale
militarilor pensionari, când, din date ulterioare, s-a aflat că s-a lucrat pe
Proiectul Dușa, cel avizat de Ministerul Muncii.
De la acest moment s-au
format bisericuțe care au cam torpilat inițiativa guvernamentală.
Pe de-o parte, SCMD
și o serie de structuri asociative minuscule s-au întâlnit separat la sediul
SRI și au pus piciorul în prag că ele acceptă doar proiectul publicat pe www jandarmy.ro Acest proiect este
un colaj de prevederi preluate din Proiectul Dușa și din Proiectul susținut de
SCMD pe pagina Departamentului Juridic, la care s-au mai adăugat niște trăznăi
la art. 28, baza de calcul, art. 60-61, actualizarea și la art. 111,
transformarea pensiilor recalculate/revizuite în pensii militare. Aceste inovații
legislative vor fi desființate de Consiliul Legislativ pe motive de
inadvertențe de tehnică legislativă.
Pe de altă parte,
Federația Militarilor a organizat la Senat o dezbatere cu prezența unor
parlamentari și consilieri prezidențiali, ocazie cu care s-a vorbit mult, dar
s-a finalizat numai cu alegerea unei Comisii de contact, condusă de generalul
Chelaru, despre a cărei activitate n-am mai auzit nimic.
Domnul Dogaru a încercat
să fenteze lentoarea guvernamentală, forțând înregistrarea la Parlament a unui
proiect de lege convenabil mărimilor din structurile asociative, pentru
majoritatea actualilor pensionari vânzând iluzii de recalculare ulterioare
intrării în vigoare a legii. Este greu de crezut că cineva va accepta asemenea
prevederi, cum ar fi : actualizarea pensiei potrivit celei mai mari functii deținute,
pentru cei deja pensionati pâna la intrarea invigoare a Legii, art. 61 (a, în
timp ce pentru cei care se pensionează potrivit noii legi se aplică art.
28, adică media soldelor pe 6 luni alese din ultimii 5 ani).
Culmea înșelătoriei este
atinsă în art.111 alin. (3)
Ca să beneficieze de o
recalculare potrivit algoritmului introdus de noua lege, pensionarii recalculați/
revizuiți pe Legea nr. 119/2010, OUG nr.1/2011 trebuie să pândească cu noi
documente, ca să nu le introducă prea devreme, astfel încât Casele Sectoriale
să emită vreo decizie de recalculare potrivit Legii nr. 263, și nici prea târziu,
ulterior intrării în vigore a noii legi, când vor fi îndrumați către Casele Județene
de Pensii. Dacă s-au încadrat perfect, adică nici prea devreme, nici prea
târziu, domnul Dogaru le promite acordarea drepturilor calculate potrivit noii
legi de la data depunerii documentelor, neavând vreo importanță că legea nici
nu intrase în vigoare.
Trecând peste greșelile de
tehnică legislativă, ca să fie pus în discuția Senatului, Proiectul asumat
orbește (au înghițit peștele dogarian ca niște pelicani), de niște
senatori și deputați, trebuie să aștepte Punctul de vedere al Guvernului.
Dacă Guvernul și-ar fi
asumat rolul de inițiator, așa cum începuseră Dușa și Oprea, se trecea peste
această etapa de așteptare.
Nu este târziu ca Guvernul să
introducă în Parlament un Proiect deja asumat.