PE NOI CINE NE LĂMUREŞTE ?
O opinie |
Altă opinie |
Readucem pe tapet faptul ca in baza
proiectului Legii pensiilor militare de stat inregistrat
la Senat cu nr. B123/2015, militarii in rezerva/retragere
pensionati pana in anul 2011 (majoritatea covarsitoare a personalului in
rezerva/retragere) suntem EXCLUSI
de la a mai (re)beneficia de pensii militare!
In cazul militarilor
vizati de Art. 112 (pensionati incepand cu anul 2011 in
baza Legii nr. 263/2010) exista RECALCULARE obligatorie a actualelor
lor pensii (civile) contributive.
In schimb, in cazul militarilor
vizati de Art. 111 (pensionati inainte de anul 2011 si
care beneficiaza in acest moment de pensii contributive stabilite prin Legea
nr. 119/2010, O.U.G. nr. 1/2011 si Legea nr. 241/2013) NU exista nicio RECALCULARE.
Concluzia este evidenta: in absenta RECALCULARII actualelor pensii,
militarii in rezerva/retragere pensionati pana in anul 2011, NU vom beneficia
de pensii militare.
Vom beneficia pur si
simplu, tot de actualele pensii contributive, carora li se va schimba doar
denumirea in pensii militare de stat!
Aceasta este situatia!
Consecinte
1]. Militarii pensionati incepand cu anul 2011 vor beneficia
de RECALCULAREA pensiilor in
termen de (maxim) 12 luni de la adoptarea Legii pensiilor militare de stat.
Militarii pensionati pana in anul 2011 NU vor beneficia niciodata de RECALCULARE.
2]. RECALCULAREA
si ACTUALIZAREA nu reprezinta
acelasi lucru.
ACTUALIZAREA unei pensii in conditiile proiectului de lege implica o
majorare a acesteia in functie de majorarile soldelor militarilor in
activitate (daca si cand vor fi efectuate).
Prin urmare, ACTUALIZAREA nu impune schimbarea bazei de calcul in functie de
exemplu, de incadrarea intr-o grupa de munca sau alta, in conditiile in care
multi viseaza deja aplicarea
atat a Art. 29, cat si a H.G.-S 1019/2010.
Concluzia este cea
evidenta: RECALCULAREA reprezinta singura modalitate de transformare a pensiilor
actuale contributive in pensii militare reale (asa cum prevede Art.
112 in privinta militarilor pensionati dupa anul 2011), ACTUALIZAREA fiind cu totul alte notiune
si care aplicata rupta de
RECALCULARE nu transforma realmente nicio pensie contributiva in pensie
militara!
3]. RECALCULAREA
include ACTUALIZAREA pensiilor
in functie de soldele de grad ale militarilor in activitate, NU si invers.
Situatie in care militarii pensionati
incepand cu anul 2011, beneficiaza automat de prima ACTUALIZARE tot in termen de 12 luni de la adoptarea legii, pe
cand militarii pensionati inainte de anul 2011 NU beneficiaza decat de o ACTUALIZARE strict ipotetica, in conditiile iluziilor
create de Art. 111 (2).
4]. Este evident ca in absenta RECALCULARII actualelor pensii contributive, militarii
pensionati pana in anul 2011 NU
vor beneficia NICIODATA de
noua baza de calcul in functie de incadrarea in grupele de munca stabilite de
Art. 29.
5] In ceea ce priveste cerinta unor colegi de ai nostri
privind aplicarea grupelor de munca conform H.G.-S nr. 1019/2010 si
militarilor pensionati pana in anul 2011, aceasta este perfect indreptatita!
Insa proiectul EXCLUDE din
start si o astfel de varianta, din aceleasi motive mentionate la punctul
anterior: nu poate fi modificat nimic in modul de calcul al pensiilor fara RECALCULAREA acestora.
Cine si de ce exclude militarii
pensionati pana in anul 2011 de la a (re)deveni beneficiari ai pensiilor
militare de stat?
Cu Art. 111 care arunca personalul in
rezerva/retragere pensionat pana in anul 2011, direct la groapa de gunoi!
Art. 111 exclude militarii pensionati pana in anul
2011 de la a (re)deveni beneficiari ai pensiilor militare de stat. Nemaifiind
nevoie de amendamentul mentionat solicitat expres de liderii A.N.C.M.R.R. -
fiind prea evidenta subversiunea la adresa personalului pensionat pana in
anul 2011, subversiune care a devenit pusa in practica in proiect, in mod
ceva mai camuflat, respectiv
prin Art. 111 care omite RECALCULAREA pensiilor si
in cazul personalului pensionat pana in anul 2011!
|
La
Senat se afla deja inregistrat un proiect de Lege a pensiilor militare si
acesta are nr. B123/2015. Din propunerile efectuate deja pe marginea
proiectului, cei mai multi militari in rezerva/retragere pensionati pana in
anul 2011 solicita Senatului RECALCULAREA propriilor
pensii. Perfect, insa dupa modul de formulare, nu cumva cerinta in cauza
poate produce efecte adverse? Intrucat: persoanele in cauza fie nu precizeaza
la ce solda doresc raportarea in caz de RECALCULARE - ceea ce inseamna ca
accepta criteriile de RECALCULARE existente in proiect, fie solicita
RECALCULAREA in conditii identice aplicate personalului pensionat incepand cu
anul 2011 prin Art. 111 (2). Ceea ce e posibil sa fie o mare
eroare, daca nu si o gafa de proportii!
Eroarea fundamentala: Personalul pensionat
pana in anul 2011 care a solicitat/solicitam recalcularea in conditiile
precizate anterior, pleaca/plecam de la premisa ca aceasta s-ar efectua in 3
pasi simpli:
- Se
stabileste vechimea totala in serviciu (vechimea efectiva + vechimea
rezultata din grupele de munca);
-
Dupa care se stabileste o baza de calcul conform Art. 29, respectiv de 70-80% pt. 25 ani de
vechime, insa - si aici este eroarea, baza de calcul o raporteaza la
soldele actuale ale militarilor in activitate si nu la ultima solda de care
au beneficiat la iesirea din sistem;
-
Adauga la baza de calcul de 70-80% pt. 25 ani de vechime, 2% pt. fiecare an
in plus din vechimea totala in serviciu;
-
Urmeaza calculul final. Cum urmare a activitatii in grupele de munca, practic
oricine atinge lejer pragul de 100%, si cei mai multi il depasesc, pensia
rezultata ar fi 100% raportata la solda omologului in activitate sau
superioara. Frumos, nu?
In
mod normal asa ar trebui sa fie, insa in condiile brute ale Art. 112 (2) aplicate si personalului
pensionat pana in anul 2011 si in modul in care este conceput proiectul de
lege, NU rezulta deloc asa! NU rezulta decat o diminuare in masa a
cuantumurilor pensiilor si care in cel mai fericit caz vor fi mentinute in
plata in cuantumurile de acum, dar "inghetate". Etern sau mai exact
pana cand va exista vreodata vreo ACTUALIZARE. Din urmatorul motiv: RECALCULAREA
generala solicitata in in condiile brute ale Art. 112 (2), are drept reper ultima solda a
fiecaruia cand eram in activitate, si nu soldele militarilor in activitate de
astazi. Caz in care daca aplicam ultimei noastre solde cand eram in
activitate, baza de calcul conform Art. 29, respectiv de 70-80% pt. 25 ani de
vechime, apoi 2% pt. fiecare an in plus din vechimea totala in serviciu,
pensia rezultata este ceva mai mare decat prima pensie de care am beneficiat,
insa nu va ajunge niciodata la cuantumul pensiei militare in plata din luna
decembrie 2010, intrucat acest algoritm nu mai include nicio
majorare/actualizare care ne-au fost acordate ulterior dupa iesirea la
pensie. Acesta este rezultatul concret al RECALCULARII generale a pensiilor
in condiile brute ale Art. 112 (2) aplicate si personalului pensionat
pana in anul 2011 si dupa modul in care este conceput proiectul de lege.
In concluzie! Cerinta de RECALCULARE generala fara
a preciza ca dorim raportarea la soldele actuale ale militarilor in
activitate, ne expediaza la o RECALCULARE in conditii identice aplicate
personalului pensionat incepand cu anul 2011 prin Art. 112 (2), respectiv la ultima solda in
activitate. Daca in cazul personalului pensionat incepand cu anul 2011, lozul
este castigator - ultima lor solda fiind practic identica cu cea a
militarilor activi de astazi, in cazul personalului pensionat inainte de anul
2011 - ultima noastra solda este cea de la data pensionarii. Pe care o
regasim in dublurile tabelelor inaintate candva la C.M.J. Rezultatul
aplicarii RECALCULARII in conditiile Art. 112 (2) fiind total nefast pt.
personalul pensionat pana in 2011.
Detalii:
Intrucat Art. 28 (1) si Art. 28 (3) determina
confuzii, rugam pe oricine are informatii despre intentia initiatorilor, sa
analizeze daca Art. 28 (1) si Art. 28 (3) deschid sau nu vreo posibilitate si
de actualizare instantanee a pensiilor in plata, in cazul recalcularii lor,
si pt. personalul pensionat pana la data de 01.01.2011!
In cazul unui raspuns negativ, coreland articolele, rezulta astfel: personalului pensionat incepand cu anul 2011 i se recalculeaza pensiile in functie de coeficientii de grad si functie stabilite soldelor la data trecerii in rezerva, nu in functie de coeficientii de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate de astazi. Urmand ca in baza Art. 28 (3), pensiile personalului in cauza sa fie actualizate cand se vor majora soldele militarilor in activitate, la fel ca si in cazul personalului pensionat inainte de anul 2011. Acum, ca in cazul personalului pensionat incepand cu anul 2011, coeficientii de grad si functie stabilite soldelor la data trecerii in rezerva sunt identici la acest moment cu cei stabiliti soldelor militarilor in activitate, este bafta personalului in cauza si o intamplare "calculata". Pe cand daca personalului pensionat pana in anul 2011 i s-ar aplica algoritmul prevazut de Art. 112 (1) si (2), se va ajunge la aplicarea Art. 28 (1), respectiv la o recalculare a pensiilor tot in functie de coeficientii de grad si functie stabiliti soldelor noastre, dar la data trecerii in rezerva. Numai ca in cazul nostru, avand nesansa sa fim nascuti mai devreme, coeficientii in cauza nu mai corespund coeficientilor de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate de astazi, situatie in care recalcularea in conditiile mentionate ar determina diminuarea masiva a pensiilor personalului pensionat pana in anul 2011. Urmarea este aceea ca daca avem ceva de propus si trebuie sa ne integram in conceptia proiectului de lege, cerinta nr. 1 pt. personalul pensionat pana in anul 2011, este aceea de ACTUALIZARE a pensiilor in plata. Ideal ar fi ca actualizarea sa fie concomitenta cu intrarea in vigoare a legii, sau macar sa fie raportata la un timp concret - de exemplu in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a legii. Cum zarurile par a fi aruncate, la acest moment totul tine doar de sansa: daca se majoreaza soldele militarilor in activitate (si cu un cent este suficient, ar declansa automat mecanismul actualizarii pensiilor), intram si cei pensionati pana in anul 2011 in randul lumii. Pana la proba contrarie, stam la rand! Insa, si aici este una dintre cele mai mari temeri. Tinand cont de modul de a face politica a guvernului actual [ne readucem aminte de Legea nr. 241/2013 - in cazul careia prin Art. 1(1) a simulat ca ne reintregeste pensiile, iar prin Art. 1 (4) ne-a taiat indexarile, balanta bugetara ramanand aceeasi], acesta ar fi capabil sa opereze orice majorare a soldelor militarilor in activitate exact inainte de adoptarea Legii pensiilor militare de stat, astfel incat sa nu mai existe nicio ACTUALIZARE a pensiilor celor deja pensionati. Bugetul alocat ramand astfel neschimbat! Concluzii: 1]. Decalajul produs este nu numai evident, ci si imens. 2]. Decalajul produs nu poate fi recuperat decat prin recalculare generala, insa raportata obligatoriu la coeficientii de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate in momentul intrarii in vigoare a legii. Acest element inseamna de fapt ACTUALIZAREA generala a pensiilor, care trebuie operata concomitent cu RECALCULAREA lor. 3]. Actualizarea pensiilor pt. atenuarea decalajului si uniformizarea pensiilor, implica o alocare bugetara suplimentara. Pe care in conditiile expunerii din motive aflate la baza proiectului si concretizata in prevederile Art. 111 (3) - NU a alocat-o nimeni, bugetul alocat nesuportand modificari fata de cel alocat actualmente pt. plata pensiilor militarilor. In consecinta, ACTUALIZAREA ca singura metoda de atenuare a decalajului si de transformare a pensiilor personalului pensionat pana in anul 2011 in pensii real militare, la acest moment este doar o iluzie. Rezultatele concrete care decurg din aplicarea proiectului de lege, sunt: - pensii real militare pt. militarii in activitate care se vor pensiona in viitor; - pensii real militare pt. militarii pensionati incepand cu anul 2011 (cu toate ca si acestia risca un decalaj fata de prima categorie in cazul in care se opereaza vreo majorare a soldelor inainte de intrarea in vigoare a legii pensiilor, decalaj insa care este total nesemnificativ decat in cazul militarilor pensionati inainte de anul 2011); - pensii doar botezate ca fiind militare pt. cei pensionati pana in anul 2011, botezul fiind compensat cu iluzia unei ipotetice actualizari, aceasta categorie de militari intrand la modul pragmatic din prima zi a adoptarii legii, in decalaj complet si abrupt fata de primele 2 categorii mentionate. Decalaj care la modul cel mai probabil va ramane si ireversibil. Cele de mai sus sunt singurele rezultatele concrete ale "maretului" proiect de Lege a pensiilor militare cu nr. B123/2015, respectiv ale initiatorilor si sustinatorilor, indiferent cine sunt acestia! In ceea ce priveste propunerea nr. 1 care trebuie transmisa Parlamentului, este mai mult decat clar ca aceasta trebuie sa vizeze ACTUALIZAREA pensiilor concomitent cu intrarea in vigoare a legii (sau intr-un termen rezonabil care nu poate depasi 12 luni), ceea ce impune o RECALCULARE generala efectuata in functie de soldele militarilor militarilor in activitate valabile la data intrarii in vigoare a legii! In caz contrar, neobtinand nimic cert "din prima", ceea ce ar trebui sa urmeze nu este decat o simpla iluzie! |