02 aprilie 2015

OPINIE

Mircea Dogaru a furat startul, înfruntându-i pe vicepremierul 

Oprea și pe ministrul Dușa

3/28/2015 05:05:00 p.m.

By: Huhurez Rez On: 3/28/2015


                     În luna noiembrie 2013, ministrul Apărării, domnul Mircea Dușa, a înaintat instituțiilor militare, spre dezbatere și propuneri, un proiect de lege al Legii pensiilor militare.
                   Același proiect a fost trimis spre avizare ministerului Muncii, etapă necesară pentru că în prezent militarii primesc pensii potrivit Legii unitare a sistemului public de pensii.
                    La începutul  lunii noiembrie  2014, ministrul Muncii a informat că ministerul său a avizat favorabil Proiectul de lege și că depinde de MApN când va fi pus în dezbatere.
                    Pentru urgentarea adoptării legii, era necesar ca Guvernul să adopte Proiectul și să-l înainteze spre adoptare spre Senat, prima Cameră sesizată, potrivit competențelor de legiferare ale celor 2 Camere ale Parlamentului.
                    În această idee a fost, probabil,  și inițiativa vice-premierului Gabriel Oprea, din luna ianuarie a.c,  de a organiza la Guvern o întâlnire cu organizațiile asociative ale militarilor pensionari, când, din date ulterioare, s-a aflat că s-a lucrat pe Proiectul Dușa, cel avizat de Ministerul Muncii.
                    De la acest moment s-au format bisericuțe care au cam torpilat inițiativa guvernamentală. 
                    Pe de-o parte, SCMD și o serie de structuri asociative minuscule s-au întâlnit separat la sediul SRI și au pus piciorul în prag că ele acceptă doar proiectul publicat pe www jandarmy.ro Acest proiect este un colaj de prevederi preluate din Proiectul Dușa și din Proiectul susținut de SCMD pe pagina Departamentului Juridic, la care s-au mai adăugat niște trăznăi la art. 28, baza de calcul, art. 60-61, actualizarea și la art. 111, transformarea pensiilor recalculate/revizuite în pensii militare. Aceste inovații legislative vor fi desființate de Consiliul Legislativ pe motive de inadvertențe de tehnică legislativă.
                    Pe de altă parte, Federația Militarilor a organizat la Senat o dezbatere cu prezența unor parlamentari și consilieri prezidențiali, ocazie cu care s-a vorbit mult, dar s-a finalizat numai cu alegerea unei Comisii de contact, condusă de generalul Chelaru, despre a cărei activitate n-am mai auzit nimic.
                      Domnul Dogaru a încercat să fenteze lentoarea guvernamentală, forțând înregistrarea la Parlament a unui proiect de lege convenabil mărimilor din  structurile asociative, pentru majoritatea actualilor pensionari vânzând iluzii de recalculare ulterioare intrării în vigoare a legii. Este greu de crezut că cineva va accepta asemenea prevederi, cum ar fi : actualizarea pensiei potrivit celei mai mari functii deținute, pentru cei deja pensionati pâna la intrarea invigoare a Legii, art. 61 (a, în timp ce pentru cei care se pensionează potrivit noii legi  se aplică art. 28, adică media soldelor pe 6 luni alese din ultimii 5 ani).
                     Culmea înșelătoriei este atinsă în art.111 alin. (3)
                     Ca să beneficieze de o recalculare potrivit algoritmului introdus de noua lege, pensionarii recalculați/ revizuiți pe Legea nr. 119/2010, OUG nr.1/2011 trebuie să pândească cu noi documente, ca să nu le introducă prea devreme, astfel încât Casele Sectoriale să emită vreo decizie de recalculare potrivit Legii nr. 263, și nici prea târziu, ulterior intrării în vigore a noii legi, când vor fi îndrumați către Casele Județene de Pensii. Dacă s-au încadrat perfect, adică nici prea devreme, nici prea târziu, domnul Dogaru le promite acordarea drepturilor calculate potrivit noii legi de la data depunerii documentelor, neavând vreo importanță că legea nici nu intrase în vigoare. 
                     Trecând peste greșelile de tehnică legislativă, ca să fie pus în discuția Senatului, Proiectul asumat orbește (au înghițit  peștele dogarian ca niște pelicani), de niște senatori și deputați, trebuie să aștepte Punctul de vedere al Guvernului.
                     Dacă Guvernul și-ar fi asumat rolul de inițiator, așa cum începuseră Dușa și Oprea, se trecea peste această etapa de așteptare.
                     Nu este târziu ca Guvernul să introducă în Parlament un Proiect deja asumat.