28 aprilie 2015

SOLICITARE

PE NOI CINE NE LĂMUREŞTE ?


O opinie

Altă opinie

Readucem pe tapet faptul ca in baza proiectului Legii pensiilor militare de stat inregistrat la Senat cu nr. B123/2015, militarii in rezerva/retragere pensionati pana in anul 2011 (majoritatea covarsitoare a personalului in rezerva/retragere) suntem EXCLUSI de la a mai (re)beneficia de pensii militare!
In cazul militarilor vizati de Art. 112 (pensionati incepand cu anul 2011 in baza Legii nr. 263/2010) exista RECALCULARE obligatorie a actualelor lor pensii (civile) contributive.
In schimb, in cazul militarilor vizati de Art. 111 (pensionati inainte de anul 2011 si care beneficiaza in acest moment de pensii contributive stabilite prin Legea nr. 119/2010, O.U.G. nr. 1/2011 si Legea nr. 241/2013) NU exista nicio RECALCULARE.
Concluzia este evidenta: in absenta RECALCULARII actualelor pensii, militarii in rezerva/retragere pensionati pana in anul 2011, NU vom beneficia de pensii militare.
Vom beneficia pur si simplu, tot de actualele pensii contributive, carora li se va schimba doar denumirea in pensii militare de stat!
Aceasta este situatia!
Consecinte


1]. Militarii pensionati incepand cu anul 2011 vor beneficia de RECALCULAREA pensiilor in termen de (maxim) 12 luni de la adoptarea Legii pensiilor militare de stat.
Militarii pensionati pana in anul 2011 NU vor beneficia niciodata de RECALCULARE.


2]. RECALCULAREA si ACTUALIZAREA nu reprezinta acelasi lucru.
ACTUALIZAREA unei pensii in conditiile proiectului de lege implica o majorare a acesteia in functie de majorarile soldelor militarilor in activitate (daca si cand vor fi efectuate).
Prin urmare, ACTUALIZAREA nu impune schimbarea bazei de calcul in functie de exemplu, de incadrarea intr-o grupa de munca sau alta, in conditiile in care multi viseaza deja aplicarea atat a Art. 29, cat si a H.G.-S 1019/2010.
Concluzia este cea evidenta: RECALCULAREA reprezinta singura modalitate de transformare a pensiilor actuale contributive in pensii militare reale (asa cum prevede Art. 112 in privinta militarilor pensionati dupa anul 2011), ACTUALIZAREA fiind cu totul alte notiune si care aplicata rupta de RECALCULARE nu transforma realmente nicio pensie contributiva in pensie militara!


3]. RECALCULAREA include ACTUALIZAREA pensiilor in functie de soldele de grad ale militarilor in activitate, NU si invers.
Situatie in care militarii pensionati incepand cu anul 2011, beneficiaza automat de prima ACTUALIZARE tot in termen de 12 luni de la adoptarea legii, pe cand militarii pensionati inainte de anul 2011 NU beneficiaza decat de o ACTUALIZARE strict ipotetica, in conditiile iluziilor create de Art. 111 (2).


4]. Este evident ca in absenta RECALCULARII actualelor pensii contributive, militarii pensionati pana in anul 2011 NU vor beneficia NICIODATA de noua baza de calcul in functie de incadrarea in grupele de munca stabilite de Art. 29.

5] In ceea ce priveste cerinta unor colegi de ai nostri privind aplicarea grupelor de munca conform H.G.-S nr. 1019/2010 si militarilor pensionati pana in anul 2011, aceasta este perfect indreptatita! Insa proiectul EXCLUDE din start si o astfel de varianta, din aceleasi motive mentionate la punctul anterior: nu poate fi modificat nimic in modul de calcul al pensiilor fara RECALCULAREA acestora.

Cine si de ce exclude militarii pensionati pana in anul 2011 de la a (re)deveni beneficiari ai pensiilor militare de stat?

Cu Art. 111 care arunca personalul in rezerva/retragere pensionat pana in anul 2011, direct la groapa de gunoi!
 Art. 111  exclude militarii pensionati pana in anul 2011 de la a (re)deveni beneficiari ai pensiilor militare de stat. Nemaifiind nevoie de amendamentul mentionat solicitat expres de liderii A.N.C.M.R.R. - fiind prea evidenta subversiunea la adresa personalului pensionat pana in anul 2011, subversiune care a devenit pusa in practica in proiect, in mod ceva mai camuflat, respectiv prin Art. 111 care omite RECALCULAREA pensiilor si in cazul personalului pensionat pana in anul 2011!


La Senat se afla deja inregistrat un proiect de Lege a pensiilor militare si acesta are nr. B123/2015. Din propunerile efectuate deja pe marginea proiectului, cei mai multi militari in rezerva/retragere pensionati pana in anul 2011 solicita Senatului RECALCULAREA propriilor pensii. Perfect, insa dupa modul de formulare, nu cumva cerinta in cauza poate produce efecte adverse? Intrucat: persoanele in cauza fie nu precizeaza la ce solda doresc raportarea in caz de RECALCULARE - ceea ce inseamna ca accepta criteriile de RECALCULARE existente in proiect, fie solicita RECALCULAREA in conditii identice aplicate personalului pensionat incepand cu anul 2011 prin Art. 111 (2). Ceea ce e posibil sa fie o mare eroare, daca nu si o gafa de proportii!

Eroarea fundamentala: Personalul pensionat pana in anul 2011 care a solicitat/solicitam recalcularea in conditiile precizate anterior, pleaca/plecam de la premisa ca aceasta s-ar efectua in 3 pasi simpli:

- Se stabileste vechimea totala in serviciu (vechimea efectiva + vechimea rezultata din grupele de munca);
- Dupa care se stabileste o baza de calcul conform Art. 29, respectiv de 70-80% pt. 25 ani de vechime, insa - si aici este eroarea, baza de calcul o raporteaza la soldele actuale ale militarilor in activitate si nu la ultima solda de care au beneficiat la iesirea din sistem;
- Adauga la baza de calcul de 70-80% pt. 25 ani de vechime, 2% pt. fiecare an in plus din vechimea totala in serviciu;
- Urmeaza calculul final. Cum urmare a activitatii in grupele de munca, practic oricine atinge lejer pragul de 100%, si cei mai multi il depasesc, pensia rezultata ar fi 100% raportata la solda omologului in activitate sau superioara. Frumos, nu?

In mod normal asa ar trebui sa fie, insa in condiile brute ale Art. 112 (2) aplicate si personalului pensionat pana in anul 2011 si in modul in care este conceput proiectul de lege, NU rezulta deloc asa! NU rezulta decat o diminuare in masa a cuantumurilor pensiilor si care in cel mai fericit caz vor fi mentinute in plata in cuantumurile de acum, dar "inghetate". Etern sau mai exact pana cand va exista vreodata vreo ACTUALIZARE. Din urmatorul motiv: RECALCULAREA generala solicitata in in condiile brute ale Art. 112 (2), are drept reper ultima solda a fiecaruia cand eram in activitate, si nu soldele militarilor in activitate de astazi. Caz in care daca aplicam ultimei noastre solde cand eram in activitate, baza de calcul conform Art. 29, respectiv de 70-80% pt. 25 ani de vechime, apoi 2% pt. fiecare an in plus din vechimea totala in serviciu, pensia rezultata este ceva mai mare decat prima pensie de care am beneficiat, insa nu va ajunge niciodata la cuantumul pensiei militare in plata din luna decembrie 2010, intrucat acest algoritm nu mai include nicio majorare/actualizare care ne-au fost acordate ulterior dupa iesirea la pensie. Acesta este rezultatul concret al RECALCULARII generale a pensiilor in  condiile brute ale Art. 112 (2) aplicate si personalului pensionat pana in anul 2011 si dupa modul in care este conceput proiectul de lege.

In concluzie! Cerinta de RECALCULARE generala fara a preciza ca dorim raportarea la soldele actuale ale militarilor in activitate, ne expediaza la o RECALCULARE in conditii identice aplicate personalului pensionat incepand cu anul 2011 prin Art. 112 (2), respectiv la ultima solda in activitate. Daca in cazul personalului pensionat incepand cu anul 2011, lozul este castigator - ultima lor solda fiind practic identica cu cea a militarilor activi de astazi, in cazul personalului pensionat inainte de anul 2011 - ultima noastra solda este cea de la data pensionarii. Pe care o regasim in dublurile tabelelor inaintate candva la C.M.J. Rezultatul aplicarii RECALCULARII in conditiile Art. 112 (2)  fiind total nefast pt. personalul pensionat pana in 2011. 

Detalii
  • Art. 112 (2) recalculeaza pensiile prevazute la Art. 112 (1), in raport, cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie.
  • Art. 28. (1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media tuturor veniturilor realizate in 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate, la alegerea persoanelor prevăzute la art. 3 lit. a) – c), actualizate la data deschiderii dreptului la pensie.
  • Art. 28 (3) Actualizarea prevăzută la alin. (1) se face la deschiderea drepturilor de pensii ca urmare a majorării soldei de funcţie/salariului de funcţie şi soldei de grad/salariului gradului profesional, deţinute la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu.
Intrucat Art. 28 (1) si Art. 28 (3) determina confuzii, rugam pe oricine are informatii despre intentia initiatorilor, sa analizeze daca Art. 28 (1) si Art. 28 (3) deschid sau nu vreo posibilitate si de actualizare instantanee a pensiilor in plata, in cazul recalcularii lor, si pt. personalul pensionat pana la data de 01.01.2011!

In cazul unui raspuns negativ, coreland articolele, rezulta astfel: personalului pensionat incepand cu anul 2011 i se recalculeaza pensiile in functie de coeficientii de grad si functie stabilite soldelor la data trecerii in rezerva, nu in functie de coeficientii de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate de astazi. Urmand ca in baza Art. 28 (3), pensiile personalului in cauza sa fie actualizate cand se vor majora soldele militarilor in activitate, la fel ca si in cazul personalului pensionat inainte de anul 2011. Acum, ca in cazul personalului pensionat incepand cu anul 2011, coeficientii de grad si functie stabilite soldelor la data trecerii in rezerva sunt identici la acest moment cu cei stabiliti soldelor militarilor in activitate, este bafta personalului in cauza si o intamplare "calculata". Pe cand daca personalului pensionat pana in anul 2011 i s-ar aplica algoritmul prevazut de Art. 112 (1) si (2), se va ajunge la aplicarea Art. 28 (1), respectiv la o recalculare a pensiilor tot in functie de coeficientii de grad si functie stabiliti soldelor noastre, dar la  data trecerii in rezerva. Numai ca in cazul nostru, avand nesansa sa fim nascuti mai devreme, coeficientii in cauza nu mai corespund coeficientilor de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate de astazi, situatie in care recalcularea in conditiile mentionate ar determina diminuarea masiva a pensiilor personalului pensionat pana in anul 2011.

Urmarea este aceea ca daca avem ceva de propus si trebuie sa ne integram in conceptia proiectului de lege, cerinta nr. 1 pt. personalul pensionat pana in anul 2011, este aceea de ACTUALIZARE a pensiilor in plata. Ideal ar fi ca actualizarea sa fie concomitenta cu intrarea in vigoare a legii, sau macar sa fie raportata la un timp concret - de exemplu in termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a legii. 

Cum zarurile par a fi aruncate,  la acest moment totul tine doar de sansa: daca se majoreaza soldele militarilor in activitate (si cu un cent este suficient, ar declansa automat mecanismul actualizarii pensiilor), intram si cei pensionati pana in anul 2011 in randul lumii. Pana la proba contrarie, stam la rand! Insa, si aici este una dintre cele mai mari temeri. Tinand cont de modul de a face politica a guvernului actual [ne readucem aminte de Legea nr. 241/2013  - in cazul careia prin Art. 1(1) a simulat ca ne reintregeste pensiile, iar prin Art. 1 (4) ne-a taiat indexarile, balanta bugetara ramanand aceeasi], acesta ar fi capabil sa opereze orice majorare a soldelor militarilor in activitate exact inainte de adoptarea Legii pensiilor militare de stat, astfel incat sa nu mai existe nicio ACTUALIZARE a pensiilor celor deja pensionati. Bugetul alocat ramand astfel neschimbat!

Concluzii:

1]. Decalajul produs este nu numai evident, ci si imens.
2]. Decalajul produs nu poate fi recuperat  decat prin recalculare generala, insa raportata obligatoriu la coeficientii de grad si functie stabilite soldelor militarilor in activitate in momentul intrarii in vigoare a legii. Acest element inseamna de fapt ACTUALIZAREA generala a pensiilor, care trebuie operata concomitent cu RECALCULAREA lor.
3]. Actualizarea pensiilor pt. atenuarea decalajului si uniformizarea pensiilor, implica o alocare bugetara suplimentara. Pe care in conditiile expunerii din motive aflate la baza proiectului si concretizata in prevederile Art. 111 (3) - NU a alocat-o nimeni, bugetul alocat nesuportand modificari fata de cel alocat actualmente pt. plata pensiilor militarilor. In consecinta, ACTUALIZAREA ca singura metoda de atenuare a decalajului si de transformare a pensiilor personalului pensionat pana in anul 2011 in pensii real militare, la acest moment este doar o iluzie.

Rezultatele concrete care decurg din aplicarea proiectului de lege, sunt:
- pensii real militare pt. militarii in activitate care se vor pensiona in viitor;
- pensii real militare pt. militarii pensionati incepand cu anul 2011 (cu toate ca si acestia risca un decalaj fata de prima categorie in cazul in care se opereaza vreo majorare a soldelor inainte de intrarea in vigoare a legii pensiilor, decalaj insa care este total nesemnificativ decat in cazul militarilor pensionati inainte de anul 2011);
- pensii doar botezate ca fiind militare pt. cei pensionati pana in anul 2011, botezul fiind compensat cu iluzia unei ipotetice actualizari, aceasta categorie de militari intrand la modul pragmatic din prima zi a adoptarii legii, in decalaj complet si abrupt fata de primele 2 categorii mentionate. Decalaj care la modul cel mai probabil va ramane si ireversibil.

Cele de mai sus sunt singurele rezultatele concrete ale "maretului" proiect de Lege a pensiilor militare cu nr. B123/2015, respectiv ale initiatorilor si sustinatorilor, indiferent cine sunt acestia!

In ceea ce priveste propunerea nr. 1 care trebuie transmisa Parlamentului, este mai mult decat clar ca aceasta trebuie sa vizeze ACTUALIZAREA pensiilor concomitent cu intrarea in vigoare a legii (sau intr-un termen rezonabil care nu poate depasi 12 luni), ceea ce impune o RECALCULARE generala efectuata in functie de soldele militarilor militarilor in activitate valabile la data intrarii in vigoare a legii! In caz contrar, neobtinand nimic cert "din prima", ceea ce ar trebui sa urmeze nu este decat o simpla iluzie!