BILANŢUL ACTIVITĂŢII FILIALEI 1 TIMIŞOARA A SCMD ÎN
ANUL 2013
Încă de la
înfiinţarea sa în data de 1 martie 2010, filiala noastră şi-a însuşit şi a
acţionat prin toate mijloacele legale avute la dispoziţie pentru a contribui la
realizarea obiectivelor pe care şi le-au propus militarii în rezervă şi în
retragere organizaţi în cadrul Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizate,
şi anume:
- Revenirea pensiilor abuziv diminuate la nivelul cuantumului din decembrie 2010;
- Redobândirea statutului de militar prin noua lege a pensiilor militare de stat;
- Desfiinţarea
restricţionării dreptului constituţional la muncă, prin anularea
Cap.IV/Legea nr. 329 din 2009, prin care se interzice cumulul pensiei cu
salariul.
După victoria zdrobitoare a candidaţilor USL la alegerile parlamentare
din decembrie 2012, victorie la care SCMD şi-a adus contribuţia atât la nivel
naţional cât şi la nivel local, aici în Timişoara, anul 2013 a debutat sub
semnul nemulţumirii rezerviştilor generată de ezitările noii Puteri politice de
a se achita de angajamentele asumate în timpul campaniei electorale. A fost de
neînţeles pentru noi, membrii SCMD, de ce în loc de a se repara oportun
nedreptăţile suferite în timpul guvernărilor Boc-Băsescu, am primit în continuare
noi decizii de pensie având cuantumurile chiar mai mici decât cele din perioada
mai înaite menţionată.
I.
Acţiuni desfăşurate
pe plan local de Filiala 1 Timişoara în anul 2013, pentru realizarea obiectivelor SCMD
1. În acest context, în data de 15 februarie, preşedintele filialei a
participat la runda de discuţii de la Senatul României, dintre reprezentanţii
SCMD din Capitală şi din ţară şi membri ai executivului, parlamentari şi
reprezentanţi ai altor instituţii ale statului implicate în rezolvarea
problemelor rezerviştilor şi a militarilor în general.
Dezbaterile s-au axat pe
următoarele probleme:
a.-încetarea emiterii de noi decizii de pensie nefavorabile şi
revenirea pensiilor diminuate la cuantumul din decembrie 2010;
b.-abrogarea capitolului IV din Legea nr. 329/2009 prin care se
restrânge dreptul constituţional la muncă prin interzicerea cumulului
pensie-salariu, în condiţiile în care obţinerea salariului se face pe baza unor
calităţi şi competenţe recunoscute în urma unor examinări;
c.-elaborarea şi punerea în discuţie a unui proiect legislativ privind
pensiile militare şi , implicit, revenirea rezerviştilor la statutul de
militari;
d.-cooptarea reprezentanţilor organizaţiilor rezerviştilor, a
specialiştilor recomandaţi de acestea, în desfăşurarea acţiunilor procesului de
rezolvare a problemelor specifice acestei categorii socio-profesionale.
2. Sesizând
reticenţa noilor autorităţi în respectarea angajamentelor electorale, Adunarea
Generală a Filialei 1 Timişoara desfăşurată în data de 26 februarie, prin
Hotărârea nr. 7 adoptată în unanimitate, a stabilit că în conjunctura creată nu
este momentul radicalizării atitudinii prin manifestări de protest în stradă,
ci se impune intensificarea legăturii cu aleşii locali ai USL, pentru a
transmite la centrele de putere din Capitală profunda noastră dezamăgire, care
în mod cert se va reflecta şi în cazul acţiunilor electorale care vor urma.
În acelaşi timp, constatând intensificarea
atacurilor pornite din multe direcţii în scopul destrămării forţei SCMD, Adunarea
Generală a Filialei, fără a nega necesitatea diversificării punctelor de vedere
în cadrul dezbaterilor interne, apreciază că aceasta devine periculoasă atunci
când dobândeşte caracter antagonic şi solicită în consecinţă Biroului Operativ,
ca organ teritorial de conducere, să
manifeste maximum de echilibru şi discernământ atunci când în joc sunt
interesele majorităţii membrilor de sindicat.
3. În data de 1 martie la Timişoara, la sediul
organizaţiei teritoriale PNL Timiş, s-a desfăşurat o întâlnire între
reprezentanţii Filialei 1 Timişoara a SCMD şi parlamentarii PNL din municipiu
(senatorii Petru Ehegartner şi Ben-Oni Ardelean şi deputatul Horia Cristian). Acţiunea
a fost determinată de modul în care actualii guvernanţi au înţeles să (nu)
repecte obligaţiile asumate prin acordul de colaborare dintre cele două părţi
încheiat încă din perioada preelectorală. Parlamentarii participanţi s-au
angajat să aducă la cunoştinţa conducerii centrale a PNL nemulţumirile noastre
şi să susţină pe lângă colegii lor de partid necesitatea rezolvării acestora.
4.
În urma întâlnirii care a avut loc în data de 10 octombrie, între reprezentanţii Biroului Operativ al filialei
şi domnul deputat Ion Răducanu, membru în Comisia de apărare a Camerei, acesta
şi-a asumat angajamentul de a prezenta şi a susţine în faţa
prim-vicepremierului Gabriel Oprea şi a ministrului Apărării Naţionale Mircea
Duşa solicitarea de a ni se aproba un sediu în cadrul spaţiilor locative ale
MApN.
5. Sesizând
orientarea nefavorabilă din instanţele de judecată, care în anul precedent au
dat soluţii negative unor acţiuni deschise de membrii filialei în problema
contestării deciziilor de pensie calculate pe baza OuG 1/2011, şi pentru a
evita repetarea acestor situaţii, conducerea filialei a decis menţinerea
suspendării celorlalte procese până la înregistrarea unei turnuri mai
favorabile în atitudinea magistraţilor sau până la soluţionarea politică a
solicitărilor noastre. Cum prin Legea 241/2013 revendicările noastre au fost
parţial satisfăcute, urmează ca prin analizarea situaţiei atât împreună cu
membrii de sindicat cât şi cu conducerea centrală, filiala să-şi stabilească
modul de acţiune pe viitor.
6.
În toată această perioadă, Filiala 1 Timişoara a SCMD a menţinut un contact
permanent cu organizaţia judeţeană Timiş a ANCMRR, atât prin membrii care fac
parte din ambele structuri, cât şi la nivelul conducerii organizaţiilor,
pornind de la constatarea faptului că cele două forme de asociere ale
militarilor în rezervă şi în retragere împărtăşesc aceleaşi valori, au aceleaşi
scopuri şi pot acţiona concertat, fiecare prin modalităţile specifice, pentru
atingerea aceloraşi obiective.
7. Problemele
specifice militarilor în rezervă au fost prezentate opiniei publice din
Timişoara şi în cadrul unor emisiuni TV la posturi locale (TvT 89, TVR
Timişoara) şi naţionale (ROMANIA TV), cât şi în presa scrisă locală (ziarul
Ziua de Vest).
II. Reacţiile Filialei 1 Timişoara faţă de acţiunile iniţiate
şi desfăşurate de conducerea centrală a SCMD
În cadrul filialei au fost popularizate oportun
şi analizate într-o manieră corectă toate acţiunile importante organizate de
SCMD în Capitală:
1. În data de 4 martie a avut loc întâlnirea de la Bucureşti dintre
conducerea centrală a SCMD şi reprezentanţii unor filiale cu ministrul Apărării
Naţionale şi alţi reprezentanţi ai conducerii USL, iar o
delegaţie a SCMD s-a întâlnit în data de
5 martie cu senatorii din Comisia
pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a Senatului, pentru a
stabili o foaie de parcurs în problematica pensiilor militare.
Ca urmare a acestor acţiuni, în data de 12 martie a fost înregistrat la
Senat un proiect legislativ privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor
acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională şi care după un periplu nu lipsit de obstacole, a devenit
Legea 241/2013, adoptată de Parlament în data de 18 iunie şi promulgată de
preşedintele României, în urma chemării rezerviştilor la pichetarea Palatului Cotroceni , în data de 19 iulie.
Trebuie menţionat însă faptul că
perioada până la intrarea în plată a prevederilor legii reparatorii nu a fost
deloc liniştită, rezerviştii fiind din nou bulversaţi de primirea unor noi
decizii de pensionare, în care se revenea cu mare scrupulozitate de către Casa
de pensii sectorială a MApN la condiţiile de muncă prevăzute de HG 1294/2001 şi
a ordinului M-116/2002, fără a se lua în considerare contestaţiile depuse de
petenţi referitoare la incorectitudinea sumelor luate în calcul la stabilirea
pensiei.
În urma discuţiei directe avute de
preşedintele filialei cu directorul Casei de Pensii Sectorială a MapN, domnul
colonel Constantin Luca, a rezultat că pensiile în cuantumul din decembrie 2010
se vor pune în plată din luna octombrie şi nu se va opera nicio reţinere a
altor sume de la rezervişti.
2. În sesiunea
parlamentară din toamnă urma să se ia în discuţie în Camera Deputaţilor, for
decizional, proiectul legislativ Plx- 109/2012 prin care se va abroga interzicerea cumulului salariu-pensie,
dar cu toate că acest proiect fusese aprobat de Senat şi constituia unul din
angajamentele electorale ale opoziţiei de atunci, comisiile de specialitate din
Cameră au dat aviz negativ proiectului. În aceste condiţii, deşi avizul este
teoretic doar consultativ, exista riscul respingerii actului normativ în
şedinţa de plen, deoarece preşedinţii grupurilor parlamentare acţionează , de
regulă, la comanda liderilor politici ai partidelor respective. Pentru a evita
acest lucru şi ca urmare a presiunilor făcute şi de SCMD, proiectul a fost
retrimis la comisii în vederea obţinerii unui nou raport, favorabil de data
aceasta, înaite de a fi supus din nou votului în plen.
Biroul Operativ
al filialei s-a adresat pe această temă reprezentanţilor USL de Timişoara din
Cameră , obţinând declaraţii de sprijin din partea doamnei ministru Maria
Grapini şi a domnilor deputaţi Horia Cristian şi Ion Răducanu.
3. În ceea ce priveşte obiectivul cel
mai important din acestă perioadă, legea pensiilor militare de stat,
activitatea de elaborare şi finalizare este în curs de desfăşurare, SCMD făcând
uz de toată influenţa pe care o are pe lângă factorii de decizie pentru ca
prevederile acestui act normativ să repună în drepturile materiale şi morale
cuvenite pe toţi militarii în rezervă.
În Timişoara a fost contactat
domnul Ion Răducanu, deputat UNPR, membru al Comisiei de apărare din Cameră,
care a subliniat sprijinul Domniei Sale şi a întregii comisii ca noua lege să
conţină prevederi corecte, avantajoase, pentru a pune ordine într-un sistem
atât de bulversat ca cel care există în acest moment.
III. Raporturile
Filialei 1 Timişoara cu organele centrale de conducere ale SCMD, cu celelalte
filiale din Zona de Vest şi din ţară
Acţionând în conformitate cu
prevederile Hotărârii nr. 7 din 26 februarie 2013, reprezentanţii Filialei 1
Timişoara s-au străduit şi în principiu au reuşit, ca prin atitudinea
raţională, echilibrată avută atât în
relaţiile cu conducerea centrală cât şi
a altor filiale din ţară, să constituie un factor moderator în adoptarea
multora dintre deciziile SCMD.
În acelaşi timp, în calitate de
coordonator al filialelor din judeţele din vestul ţării (Arad, Caraş-Severin ,
Hunedoara , Timiş) preşedintele filialei a ţinut legătura permanent cu preşedinţii
filialelor din zonă, menţinând un flux
continuu de informaţii şi consultări, astfel încât în toată această perioadă
membrii SCMD din Zona de Vest să aibă o atitudine unitară pe timpul
dezbaterilor şi adoptării hotărârilor la nivel central. Acţionând în acest fel,
filialele din vest nu au fost atrase în dispute , contestări sau alte
manifestări care să pună sub semnul întrebării unitatea de acţiune a rezerviştilor.
Chiar dacă uneori am avut opinii diferite, dar fiind temeinic argumentate,
acestea nu au constituit niciodată motiv
de dezbinare în cadrul SCMD.
IV. Probleme
organizatorice
Deşi ancoraţi permanent
în problemele actualităţii, noi, membrii SCMD din cadrul Filialei 1 Timişoara
trebuie să recunoaştem că nu am reuşit să ne impunem suficient prin acţiuni şi
număr în atenţia societăţii civile timişorene. Cu toate că multe din
evenimentele care se derulau sub egida SCMD în Capitală prezentau aspecte
stringente şi pentru noi, mobilizarea de a fi participanţi direcţi a fost
foarte slabă, din care cauză nu ne-am manifestat niciodată pe parcursul anului
2013 alături de alte filiale, ci doar am luat act de acţiunile acestora , pe
care le-am analizat şi comentat, ce-i drept cu obiectivitate.
Acţiunile de demobilizare şi de scădere a
influenţei SCMD în masa rezerviştilor din Timişoara au înregistrat un oarecare
succes, pe fondul rezolvării situaţiei materiale a unora dintre noi (majorarea
pensiei) sau a abandonării luptei de către cei care fie s-au lăsat influenţaţi
de campania de denigrare a sindicatului şi a conducerii acestuia (fără a fi
aduse niciodată probe palpabile, ci doar pe baza unor speculaţii) sau a
oboselii şi demoralizării ca urmare a bulversării produse de numărul mare de
decizii de pensie nefavorabile care ne-au asaltat .
În acelaşi timp trebuie
să recunoaştem faptul că nici aceia
dintre noi, care au rămas fideli organizaţiei, nu au luat atitudine faţă de colegii dispuşi abandonului şi nu
s-au străduit să promoveze suficient, prin activitatea de la rezervist la
rezervist, obiectivele organizaţiei şi modul de acţiune pentru atingerea lor,
dar chiar şi în această situaţie, Biroul Operativ a menţinut legătura şi a
asigurat asistenţă tuturor rezerviştilor care aveau nevoie de informaţii, fie
că mai activau sau nu în cadrul filialei.
V. Aprecieri finale
Urmare a intrării în
vigoare a prevederilor L 241/2013, datele problemelor cu care se confruntă
Filiala 1 Timişoara (şi nu numai) se modifică. Departe de a fi un mare succes,
această lege aşa zis „reparatorie” ameliorează, cel puţin pe moment, situaţia deosebit
de critică care se prefigura pentru unii
dintre noi ( dacă nu exista această lege, pe lângă faptul că pensiile ar fi
fost diminuate prin anularea aplicării prevederilor HG –S 1019/2010, ar fi
urmat să plătim retroactiv sume mari de bani pe care legiuitorul le-a apreciat
ca necuvenite).
Esenţa problemei nu a
fost însă atinsă, noi rămânând în continuare fără statutul de militar pe care
îl dobândisem conform fostei Legi 164, iar discriminarea va continua în rândul
rezerviştilor, în condiţiile în care indexările nu se vor aplica celor care
primesc pensiile conform cuantumului din decembrie 2010, ci acelora care au
pensiile majorate în urma aplicării OuG 1/2011 ! Aceasta deoarece indexările
anuale vizează punctul de pensie, care nu are nicio legătură cu pensiile pe
care le primesc cei care le-au obţinut în baza amintitei Legi 164, ce ţinea cont de alte
criterii, specifice militarilor (solda de grad, funcţie, sporuri, ordine etc.)
O altă problemă încă
nerezolvată este obţinerea anulării interzicerii cumulului pensie-salariu.
Rezerviştii, care oriunde şi dintotdeauna ies din serviciul militar activ la
vârste mai mici decât ies din câmpul muncii cei din viaţa civilă, ar putea
astfel să se pună în serviciul statului conform experienţei, a priceperii şi a
calităţilor lor, dovedite, evident, în urma susţinerii unui examen.
Acestea fiind
obiectivele, modalităţile de a le atinge trebuie alese cu mare grijă, în
condiţiile în care constatăm din frământările care se produc în viaţa socială a
ţării, că actuala Putere se simte încă destul de tare pe poziţii, nefiind
dispusă să plece urechea la doleanţele revendicate de mase în stradă.
În această situaţie,
apreciem că acţiunile viitoare în sprijinul satisfacerii intereselor noastre
trebuie să fie mai degrabă persuasive, constante şi ferme, îndreptându-se spre
influenţarea oamenilor politici şi a conducerilor locale şi centrale ale
partidelor din arcul guvernamental . Acestora trebuie să li se reamintească
faptul că în anul ce urmează, vor avea loc activităţi electorale cu totul
deosebite, în care fiecare partid va avea nevoie de un electorat propriu cât
mai puternic, iar noi vom acorda voturile noastre în funcţie de modul cum ne sunt rezolvate
cerinţale.
Deşi SCMD, ca organizaţie sindicală
şi conform legii, nu poate face politică în formă partinică, apreciem că
înscrierea membrilor şi activarea ca persoane individuale, în rândul
organizaţiilor locale ale partidelor politice, poate fi o oportunitate de a
menţine treaz, în interiorul factorului politic, interesul pentru problemele
militarilor în general, şi a rezerviştilor în special. Tocmai pentru că suntem
o categorie socio-profesională aparte, cu un mod distinct de a ne face datoria
faţă de stat, se impune de a fi implicaţi mult mai activ în derularea vieţii
politice şi sociale româneşti, riscând în caz contrar să dispărem pur şi simplu
într-un anonimat păgubos.
În acest scop, este
imperios necesar ca în tot ce vom întreprinde în viitor , să căutăm aliaţi
loiali, şi în primul rând să ne apropiem de camarazii noştri din organizaţia
judeţeană a ANCMRR, precum şi de cei proveniţi din structurile MI şi ale
serviciilor speciale, în vederea coordonării activităţilor şi a susţinerii
reciproce în demersurile pe care le vom întreprinde.
În ceea ce priveşte
iniţierea unor noi acţiuni în instanţă
în vederea contestării deciziilor de punere în plată conform Legii 241/2013,
acestea se vor desfăşura prin intermediul conducerii centrale a SCMD,
Departamentul juridic care, după experienţa neplăcută avută în legătură cu
prestaţia caselor de avocatură, a hotărât să asigure nemijlocit spijin de
specialitate membrilor de sindicat cu probleme.
În această conjunctură
se vor desfăşura în perioada 29 noiembrie-1 Decembrie lucrările Consiliului
Naţional al Reprezentanţilor de la Alba –Iulia, de la care aşteptăm noi
clarificări privind direcţiile şi modalităţile de acţiune şi pentru care
solicităm Adunării Generale a Filialei mandatul de reprezentare.
22 octombrie 2013
Biroul Operativ al Filialei 1 Timişoara a SCMD